Dieta dla nastolatki

29 Września 2014

Co powinny jeść dorastające dziewczyny, a czego unikać? Jakie składniki muszą obowiązkowo znaleźć się w diecie nastolatki?

dieta dla nastolatki

Czy młode dziewczyny wiedzą, jak powinny się odżywiać? Można mieć wątpliwości. I chociaż badania TNS dowodzą, że świadomość żywieniowa polskich gimnazjalistów jest stosunkowo wysoka, to jednak w niewielkim stopniu przekłada się to na ich żywieniowe wybory. Nastolatki albo stosują restrykcyjne diety odchudzające, albo objadają się słodyczami, chipsami, fast foodami. Skutek taki, że problem otyłości wśród młodych osób staje się olbrzymi – polskie dzieci są już w niechlubnej czołówce najgrubszych dzieci w Europie. Co zatem powinna jeść dojrzewająca dziewczyna?

Śmieciowe posiłki

Zacznijmy od tego, czego nastolatka jeść nie powinna. Najbardziej szkodliwe jest tzw. śmieciowe jedzenie, które nie ma żadnych wartości odżywczych, za to ogromne ilości soli, cukru i tłuszczów trans. Te dwa pierwsze składniki nazywa się „białą śmierć”. Cukier to puste kalorie, które powodują tycie i psucie się zębów, natomiast sól (choć w niewielkich ilościach jest niezbędna, by organizm funkcjonował prawidłowo) w nadmiarze powoduje zwiększoną zachorowalność na choroby układu krążenia, przyczynia się do rozwoju raka żołądka, kamieni nerkowych, nadwagi i otyłości.

Tłuszcze trans to utwardzone (uwodornione) tłuszcze roślinne, które znajdują się w margarynie, chipsach, słonych przekąskach, gotowych ciastkach, fast foodach. Przyczyniają się one do rozwoju chorób cywilizacyjnych (otyłości, miażdżycy, cukrzycy typu 2), powodują agresję, spadek koncentracji, mogą też przyczyniać się do powstawania nowotworów. W wielu krajach podejmuje się działania mające na celu ograniczenie spożycia produktów z tłuszczami trans. Całkowity zakaz używania tłuszczów utwardzonych chcą wprowadzić Stany Zjednoczone.

Produkty na cenzurowanym w przypadku nastolatki to: hamburgery, frytki, słodkie bułki, pączki, chipsy, paluszki, krakersy, kebaby, kolorowe gazowane napoje, zupki w proszku, batoniki, czekoladki, lizaki, cukierki itp. Konsekwencje niewłaściwego odżywiania w młodym wieku mogą dać o sobie znać dopiero po wielu latach. Zapamiętaj: jesteś tym, co jesz!

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (8)
ocena
3.8/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-08 11:12:48

re: Dieta dla nastolatki

Organizm nastolatki dojrzewa i w żadnym wypadku nie powinna ona stosować dziwnych diet ani głodówek - zrobi sobie krzywdę. Jeśli młoda osoba ma tendencje do tycia powinna brać acetomale, dzięki temu pozbędzie się zdrowo nadwagi.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Natalia
(Ocena: 3)
2014-10-13 17:26:37

re: Dieta dla nastolatki

Czy wy naprawde sądzicie, że to zasmakuje nastolatce, bo ja tak nie sądze. Może nie powinny jeść fast foodów ale od razu sałata, groszek, żurawina ? Wątpie, że nastolatka (z Polski) będzie miała ochote akurat na to, gdy w szkolnym sklepiku może kupić sobie hamburgera lub hot-doga, za kilka złotych, a kanapka najczęściej lądowałaby w koszu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-09-30 00:44:27

re: Dieta dla nastolatki

Nastolatki nie powinny mieć diety żądnej!!!! jesli tylko nie ma nadwafii to wystarczy,ze bedzie miala zbilansowane pozywienie i duzo ruchu!!! ot co! wszystko jest dla ludzi ale w ODPOWIEDNIEJ ilosci!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Kofeina
(Ocena: 5)
2014-09-29 16:04:26

re: Dieta dla nastolatki

Ludzie nie rozumieją, że tu nie chodzi o dietę, a o zdrowy styl życia i o wyrabianie w młodych ludziach dobrych nawyków. Mam 22 lata i odchudzałam się odkąd pamiętam. Skończyłam z tym 2 miesiące temu i po prostu przeszłam na inne myślenie. Żyję teraz zdrowo, podstawą w kuchni są warzywa, owoce, świeże przyprawy, brązowy ryż czy makaron. Jem 5 posiłków dziennie i wcale się nie głodzę żeby schudnąć. Żeby efekt był lepszy i żeby przyspieszyć metabolizm, od miesiąca łykam też zieloną kawę w tabletkach i ona mi też bardzo pomaga. Już do minimum ograniczyłam słodycze. I okazało się, że wcale tych słodkości nie potrzebuję, bo jestem w stanie zastąpić je czymś innym!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Mandarynka
(Ocena: 5)
2014-09-30 16:04:07

A słuchaj, którą tą zieloną kawę łykasz? Bo na rynku trochę ich jest.. Ja się zabieram za odchudzanie od jutra... jutro pierwszy dzień miesiąca i wiadomo - zawsze próby łatwiej się podejmuje licząc od poniedziałku lub właśnie od pierwszego. Daj znać jak możesz co to za tabletki i ile kosztują, ja też chętnie wypróbuję.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ada
(Ocena: 5)
2014-10-11 11:15:37

Też odchudzam się przy pomocy dobrze ułożonej diety, ćwiczeń, ruchu i suplementu z zieloną kawą. Ja kupowałam w necie BeSlim Zielona Kawa za ok 23 zł

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 1)
2014-09-29 14:41:36

re: Dieta dla nastolatki

Beznadziejny artykuł. Jeśli ktoś nie ma problemu z nadwagą to nie ma najmniejszego powodu, aby zrezygnować całkowicie ze słodkiego batonika raz dziennie, smażonych potraw (masło klarowane i olej kokosowy to bardzo zdrowe tłuszcze, wręcz warto na nich smażyć i pozwolić by potrawy nimi nasiąkły!), żółtego sera, jeśli ktoś nie jest uczulony na laktozę także nie ma powodu aby nie pić mleka krowiego. także irytuje mnie nadużywanie słowa "chemia". chemia to życie! chemia tworzy nasze ciała i cały nasz pokarm! wiele tych polepszaczy smaku i konserwantów pochodzi z samej natury (saletry czyli azotany, rybonukleotydy disodowe produkowane z wodorostów i ryb, tak samo glutaminian sodu), od czasu do czasu nic się nie stanie kiedy zjemy taką przekąskę. w młodym wieku nie musimy też bać się nadmiaru soli, ponieważ nerki sprawnie ją wydalą. nie napisano tutaj że ksylitol może powodować dolegliwości żołądkowe więc trzeba go dawkować na początku rozważnie. mimo to traktowany jest jako nieszkodliwy, a glutaminian sodu również może dawać objawy z przewodu pokarmowego a który naturalnie występuje w organizmie - jest traktowany jako zło.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Katarzyna
(Ocena: 1)
2014-09-29 10:01:52

re: Dieta dla nastolatki

Dieta nastolatki powinna zawierać WSZYSTKIE składniki w rozsądnych ilościach. Figurę i sylwetkę kształtuje się ćwiczeniami a nie drakońskimi dietami! WalkOnVogue . com

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1