Co zamiast cukru? (Sacharoza Cię tuczy!)

14 Września 2014

Przeciętny Polak w ciągu roku zjada blisko 40 kg cukru. To sporo, zwłaszcza że cukier uważa się za niezdrowy. Czym go zastąpić?

jedzenie ciasta

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) bije na alarm – jemy za dużo cukru. Zdaniem ekspertów jego spożycie należy zmniejszyć z 50 do 25 g dziennie, czyli maksymalnie do pięciu łyżeczek. Dla porównania: standardowa puszka coca-coli zawiera aż… 35 g cukru. Dlaczego zaleca się, aby ograniczyć cukier? Bo nam szkodzi – nieprzypadkowo nazywa się go „białą śmiercią”. Nadmiar cukru sprzyja zwiększonej produkcji insuliny, źle wpływa na stan uzębienia, utrudnia wchłanianie składników odżywczych, obniża odporność. To poza tym puste, bezwartościowe kalorie, cukier sprzyja więc tyciu.

Tuczy cię sacharoza

Najmniej zdrowy jest cukier biały, buraczany. – Biały cukier nie jest potrzebny organizmowi, ponieważ oprócz energii, której źródłem są przecież również inne węglowodany, nie dostarcza żadnych innych składników odżywczych. To dlatego nazywany jest „pustymi kaloriami” – tłumaczy Beata Straszewska ze Stewiarnii. Głównym składnikiem najpopularniejszego cukru wśród Polaków jest sacharoza, która w układzie pokarmowym rozkładana jest na fruktozę i glukozę. To najbardziej kaloryczna substancja ze wszystkich, która ma ponad 400 kcal w 100 g.

Wiele osób w trosce o zdrowie i sylwetkę zamienia cukier biały na brązowy. Uważa się go za zdrowszy, to jedna powszechny mit. W produkcji obu cukrów otrzymujemy czystą sacharozę. Cukier brązowy ma ponadto od cukru białego wyższy indeks glikemiczny, co przekłada się na wyższy poziom cukru we krwi oraz na wyrzuty insuliny, które przyczyniają się do hipoglikemii i potęgują odczuwanie głodu.

Jeśli natomiast chcemy mieć cukier brązowy lepszej jakości, wybierzmy cukier trzcinowy nierafinowany (również ma brązowy kolor).

Miód albo melasa

Cukier z powodzeniem zastąpi miód – to naturalna słodycz, dobrze wpływająca na zdrowie. Stanowi źródło cukrów, pierwiastków, witamin, aminokwasów i enzymów.  Różne jego rodzaje składają się głównie z fruktozy (ok. 39 proc.) i glukozy (ok. 34 proc.). Skład miodu sprawia, że to produkt mający właściwości antybakteryjne i detoksykacyjne. Miód korzystnie wpływa na ciśnienie, podnosi także odporność organizmu. Łyżeczka ma ok. 40 kcal.

Strony

Komentarze (5)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-11-19 11:12:35

re: Co zamiast cukru? (Sacharoza Cię tuczy!)

ja też się skusiłam na ksylitol oleofarmu i muszę przyznać że jest tak samo słodki jak zwykły cukier, a nawet smakuje lepiej, gdy nie ma się wyrzutów z powodu nadmiernych kalorii ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-03 12:30:11

re: Co zamiast cukru? (Sacharoza Cię tuczy!)

Jest wiele zamienników cukru. Są słodziki (stewia, aspartam), jest ksylitol. Ten drugi stosuję od jakiegoś czasu, nie widzę różnicy w smaku między nim a zwykłym cukrem. Trafiłam na ciekawą promocję i kupiłam zapas ksylitolu firmy Oleofarm. Zawsze jakaś alternatywa dla cukru, kalorii mniej.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-03-08 11:20:07

re: Co zamiast cukru? (Sacharoza Cię tuczy!)

Miód jest bardzo zdrowy i dobry. Melasa mi nie smakuje. Słodziki mają słony posmak... jednak wolę cukier :) bo miód jest drogi. BTW. gdyby ktoś miał problemy z tyciem od cukru spróbujcie brać acetomale - dzięki tym tabletkom nie musicie się bać słodyczy i słodzonych napoi :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
aaa
(Ocena: 5)
2014-09-14 09:38:02

re: Co zamiast cukru? (Sacharoza Cię tuczy!)

pff przecież ten artykuł był niedawno...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-09-14 09:35:51

re: Co zamiast cukru? (Sacharoza Cię tuczy!)

pff przecież był już ten artykuł niedawno

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1