KU PRZESTRODZE: Co się dzieje z Twoim organizmem, jeśli nie jesz warzyw?

10 Grudnia 2016

Każdego dnia powinniśmy spożywać przynajmniej 500 gramów warzyw, w różnej postaci, na surowo lub w potrawach. Na co się narażamy unikając tego typu produktów?

nie jem warzyw

Niższa odporność

Często zmagasz się z przeziębieniami, a w sezonie jesienno-zimowym zawsze chorujesz na grypę? Powodem takich problemów może być niesprawny system immunologiczny, niekiedy osłabiany na własne życzenie, np. dietą ubogą w warzywa, które stanowią jeden z najsilniejszych budulców naszej odporności.

Jak ją wzmocnić? Spożywając jak najwięcej produktów bogatych w witaminę C (kapusta, zwłaszcza kiszona, ziemniaki, brukselka, jarmuż) i witaminę A (marchewka, papryka). Nie zapominajmy także o brokułach – naturalnym źródle koenzymu Q10, zwiększającym odporność organizmu. Zielone różyczki to także skarbnica sulforafanu, czyli związku skutecznie zapobiegającego rozwojowi choroby wrzodowej, niszczącemu wywołującą ją bakterię Helicobacter pylori.

Dieta, która zapewni Ci figurę marzeń: Co z czym jeść, żeby schudnąć?

Szybsze starzenie

Naukowcy od dawna zastanawiają się, dlaczego mieszkańcy japońskiej wyspy Okinawa wyjątkowo długo cieszą się dobrym zdrowiem, częściej dożywają sędziwego wieku i nie mają problemów z nadwagą. Prawdopodobnie jest to m.in. efekt regularnego spożywania batatów. Słodkie ziemniaki to jeden z najbogatszych warzywnych źródeł witaminy E, czyli silnego przeciwutleniacza, który wzmacnia system odpornościowy i neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników, odpowiedzialnych za uszkadzanie tkanek i przyspieszanie procesów starzenia organizmu.

Jednak także w innych warzywach nie brakuje cennych składników, które mogą choć trochę powstrzymać upływ czasu, przyspieszony u osób stroniących do tego typu produktów. Na przykład w karczochach odkryto dużo flawonoidów, czyli związków charakteryzujących się silnym działaniem antyoksydacyjnym.

Skłonność do nadwagi

Narzekasz na nadprogramowe kilogramy, których nie potrafisz zrzucić? Być może w twojej diecie brakuje warzyw znakomicie podkręcających przemianę materii, co jest pierwszym krokiem do spalenia zbędnych kalorii. W jadłospisie powinna pojawiać się np. kapusta. Każda odmiana tego warzywa: biała, włoska czy czerwona jest niskokaloryczna, zawiera za to dużo błonnika i chromu, czyli elementów przyspieszających metabolizm. Natomiast wysoka zawartość witaminy C (warzywo ma jej tyle co pomarańcza lub cytryna) sprzyja spalaniu tłuszczu.

Warto także spożywać jak najwięcej warzyw bogatych w błonnik, który nie tylko reguluje trawienie i zapobiega otyłości, ale również chroni przed nadciśnieniem czy chorobą wieńcową. Jego bogatym źródłem są: kapusta, brukselka, buraki, marchew, brukiew, kalafior, rzepa i kalarepa.

Strony

Komentarze (3)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

m.
(Ocena: 5)
2017-01-03 19:44:24

A jak ktoś nie lubi warzyw?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
loly
(Ocena: 5)
2016-12-14 12:08:49

Schudnąć można fajnie dzięki zastosowaniu takiego preparatu jak figurena, sprawdziłam na własnej skórze i schudłam z całej nadwagi

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
zdrowiootka
(Ocena: 5)
2016-12-10 17:23:08

Żarełko to podstawa

No ja nie wyobrażam sobie drugiego śniadania bez marchewki o jagódek acai :)) no i oprócz tego jakiś groszek, ale z domowej uprawy :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1