Biała śmierć w kuchni

22 Lipca 2008

Jakie są skutki nadmiernego spożywania soli i cukru? Jak bezboleśnie wyeliminować je z diety? Porady dietetyka.

Biała śmierć w kuchni

Niestety polska kuchnia obfituje w niezdrowe rzeczy. Niezdrowe nie tylko ze względu na olbrzymie ilości tłuszczu, ale także z powodu sporych dawek soli albo cukru w daniach na naszych stołach. Dieta nie jest naszą mocną stroną. Przyjrzyjmy się negatywnym skutkom umiłowania do tych białych proszków.

Czy można całkowicie wyeliminować sól z naszej diety?

"Nie, ponieważ sól jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu - to główne źródło sodu, a sód warunkuje pracę naszych mięśni i nerwów".

Jakie są skutki nadmiernego spożywania soli?

"Przede wszystkim wzrost ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego, a co za tym idzie, zawału serca i choroby nerek".

Czy można się od soli odzwyczaić?

"Żeby odzwyczaić się od nadmiernie słonego smaku, potrzebujemy zaledwie 48 godzin. Zmniejszaj więc ilość używanej w kuchni soli regularnie. Spróbuj ugotować ziemniaki, makaron czy ryż bez solenia wody. Nie stawiaj soli na stół i nie dosalaj niczego z przyzwyczajenia, jeszcze przed spróbowaniem, szczególnie zup i kanapek".

Jakie są skutki nadmiernego spożywania cukru?

"W pierwszym rzędzie należy wymienić otyłość oraz (szczególnie u dzieci) próchnicę. Największą wadą słodyczy jest to, że zaspokajają głód tylko pozornie - szybko, ale na krótko, bo proste cukry błyskawicznie docierają do krwi, ale też szybko są z niej usuwane. Batonik to dobre rozwiązanie przed klasówką, egzaminem lub rozmową kwalifikacyjną - natychmiastowy zastrzyk energii dla twojego mózgu, który korzysta właśnie tylko z glukozy".

Czym zastąpić cukier?

"Żeby po zjedzeniu długo odczuwać sytość, należy pokochać produkty, w których znajdziemy błonnik. Należą do nich pełnoziarnisty chleb, kasze i ciemny, nieczyszczony ryż. Niestety, żeby odzwyczaić się od stosowania nadmiernych ilości cukru, potrzeba aż trzech miesięcy, ale warto stopniowo zmniejszać jego ilość w diecie. Na dobry początek polecam polubienie gorzkiej herbaty i kawy z mlekiem, ale bez cukru".

A jak się pan zapatruje na różnego rodzaju słodziki?

"Nie jestem zwolennikiem słodzików, bo tak samo jak i cukier mają zalety oraz wady. Z tym, że tych drugich jest zdecydowanie więcej. Jeśli nie potrafimy przełknąć gorzkiej herbaty, dodajmy do filiżanki łyżeczkę miodu - miód nadaje aromat, unikalny smak i jest zdrowy".

Strony

Komentarze (46)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-04 12:39:13

Witam. Proponuję zamiast jadać zwykłe słodycze - spożywać suszone owoce takie jak daktyle, śliwki, figi, ananas, rodzynki... Można też jadać różne orzechy począwszy od naszych krajowych po zagraniczne na przykład nerkowce. Pamiętajmy, że zwykłe słodycze to głownie cukier i tłuszcz, ale zbyt mało witamin i składników mineralnych, aby zaspokoić zapotrzebowanie na nie jakiegokolwiek organizmu. Pamiętajmy również, że jeśli ktoś, kto zje jakiś zwykły słodycz - nie spali kalorii, które to coś zawierało - nadmiar cukru w jego lub jej organizmie prędzej czy później zamieni się w tłuszcz, który to osadzi się na brzuchu i biodrach. Potem taka osoba z czasem może stać się otyła - a otyłość należy do chorób, z którymi się wiążą: utrata tchu przy wysiłku; podwyższony poziom złego cholesterolu; kamienie żółciowe; schorzenia krążenia takie jak choroba wieńcowa; stany zwyrodnieniowe w nogach z opuchlizną i bólem, ryzyko przedwczesnego zgonu z powodu choroby wieńcowej; zwiększone prawdopodobieństwo wylewu krwi do mózgu; łatwość odparzania się skóry w zagłębieniach między fałdami tłuszczu, na przykład w pachwinach, jest więc wrażliwa na infekcje grzybicze; bóle kręgosłupa. Proponuję żyć w myśl maksymy -jesteś tym, co jesz :-) Pozdrawiam

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-16 17:39:27

Mam takie pytanie... Może ktoś będzie umiał mi odpowiedzieć ;) Od mniej więcej września jestem na diecie, schudłam dość dużo. Nie miałam problemu z odstawieniem cukru, nie miałam nawet ochoty na słodycze czy ciasta, mimo, ze wcześniej byłam łasuchem strasznym. Ostatnimi czasy natomiast (fakt, jem dość mało ogólnie) mam nieodpartą ochotę na słodycze, cokolwiek co ma cukier w sobie... I owoce przestały mi wystarczać oO Czy wie ktoś morze czemuu tak się dzieje i jak temu zapobiedz? Proszę o pomoc ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-02-05 21:20:12

„Papilocie! Mam 22 lata, za rok wyznaczoną datę ślubu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-01-22 13:15:07

„Papilocie! Mam 22 lata, za rok wyznaczoną datę ślubu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-05-18 17:23:00

"Żeby po zjedzeniu długo odczuwać sytość, należy pokochać produkty, w których znajdziemy błonnik. " Przecież to bez sensu, błonnik się nie trawi, ma zerową wartość energetyczną. Napijcie się wody, też będziecie odczuwać sytość (chociaż przyznaję, że trochę krócej ;) )

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-08-03 15:52:00

nie rozumiem czemu to co pyszne jest niezdrowe.... ja jestem uzależniona od słodyczy i soli i chyba tego nie zmienię;/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-08-03 15:51:00

nie rozumiem czemu to co pyszne jest niezdrowe.... ja jestem uzależniona od słodyczy i soli i chyba tego nie zmienię;/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-07-31 19:41:00

miod jest zdrowszy i bardziej slodki od cukru

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-07-30 17:14:00

A właśnie kto powiedział że ziemniaki trzeba solić ? -można to zmienić -dla zdrowia. ps ci którzy ograniczają jedzenie cukru nie powinni jeść keczupu(50% cukru), parówek,itp

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-07-30 17:10:00

a ja słyszałam ze są TRZY trucizny kuchenne - sól ,cukier , MĄKA -także jest w pewnym sensie szkodliwa , bo powoduje nadwagę

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz