Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

08 Kwietnia 2009

Prezentujemy najdokładniejsze wskaźniki, mówiące wiele o kobiecej sylwetce, kondycji i stanie zdrowia. Sprawdź, czy twoja waga jest prawidłowa dla twojego wieku, wzrostu oraz typu budowy, a na deser oblicz, czy masz seksowną talię!

Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

Prezentujemy najdokładniejsze wskaźniki, mówiące wiele o kobiecej sylwetce, kondycji i stanie zdrowia. Sprawdź, czy twoja waga jest prawidłowa dla twojego wieku, wzrostu oraz typu budowy, a na deser oblicz, czy masz seksowną talię!

1. Wskaźnik BMI

BMI to oznaczenie masy ciała, które umożliwia obiektywną ocenę wagi oraz sprawdzenie, czy utrzymuje się ona w normie. Im mniejszy wskaźnik BMI, tym niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę, miażdżycę oraz chorobę niedokrwienną serca, ale skrajnie niskie wyniki również grożą niebezpiecznymi schorzeniami, m.in. anoreksją i anemią.

Jak to policzyć?

Musisz znać swoją wagę oraz wzrost wyrażony w metrach (np. 1,78 m). Wzrost podnieś do kwadratu, a liczbę kilogramów podziel przez otrzymany wynik. W ten sposób wyliczysz swój wskaźnik BMI. Teraz możesz zinterpretować swój wynik:

Poniżej 15 – skrajne wygłodzenie,

15,0 - 17,4 - wychudzenie,

17,5 - 18,4 – niedowaga,

18,5 - 24,9 – prawidłowa waga,

25,0 - 29,9 – nadwaga,

30,0 - 34,9 - I stopień otyłości,

35,0 - 39,9 - II stopień otyłości,

Powyżej 40,0 – skrajna otyłość.

2. Wskaźnik WHR

Uczeni przeanalizowali sylwetki najseksowniejszych kobiet świata i odkryli, że stosunek obwodu ich bioder do talii, czyli wskaźnik WHR, zawsze wynosił 0,7. Nieważne, czy były to krągłe biodra, jak u Marylin Monroe, czy ekstremalnie chude, jak u Twiggy - WHR zawsze było równe 0,7, co oznacza, że współczynnik ten nie zależy od masy ciała, a jedynie od proporcji obwodu talii do obwodu bioder. Tak samo seksowne mogą być zarówno te z was, które ważą 45 kg, jak i te ważące 85 kg, bo liczy się tu idealne, posągowe wcięcie!

Jak to policzyć?

Zmierz obwód bioder oraz talii, a następnie podziel obwód talii w centymetrach przez obwód bioder w centymetrach. Wynik działania to twój WHR. Jesteś dumną posiadaczką 0,7? Gratulujemy! Odbiega od ideału? Nie martw się, za sprawą odpowiedniej diety i ćwiczeń możesz osiągnąć upragnione rezultaty.

3. Wskaźnik zawartości tłuszczu w organizmie

Dietetycy uważają, że wskaźnik BMI nie jest wystarczająco miarodajny, ponieważ bierze pod uwagę tylko masę ciała, co może być mylące w przypadku bardzo umięśnionych osób. Przeciętne BMI kulturystów wskazuje na skrajną nadwagę, choć większą część masy ich ciała stanowią mięśnie, nie tłuszcz, który jest przyczyną wielu niebezpiecznych schorzeń. Z tego względu stworzono dokładniejszy wskaźnik, oznaczający procentową zawartość tłuszczu w organizmie. Można go profesjonalnie zmierzyć przy pomocy specjalistycznej aparatury w gabinecie lekarskim, choć na rynku są już odstępne wagi umożliwiające obliczenie tego współczynnika. Uznaje się, że wskaźnik zawartości tłuszczu w organizmie jest najlepszą wykładnią aktualnej wagi, kondycji oraz stanu zdrowia. Bardzo ważne jednak, aby prawidłowo zinterpretować jego wynik:

Dla kobiet między 20. a 39. rokiem życia:

Do 21% - niedobór tłuszczu w organizmie,

21 - 33% - zdrowa zawartość tłuszczu w organizmie,

33 - 39% - akceptowalna zawartość tłuszczu w organizmie,

Od 39% - niebezpieczny nadmiar tłuszczu w organizmie.

Dla kobiet między 40. a 59. rokiem życia:

Do 23% - niedobór tłuszczu w organizmie,

23 - 34% - zdrowa zawartość tłuszczu w organizmie,

34 - 40% - akceptowalna zawartość tłuszczu w organizmie,

Od 40% - niebezpieczny nadmiar tłuszczu w organizmie.

Dla kobiet powyżej 59. roku życia:

Do 24% - niedobór tłuszczu w organizmie,

24 - 36% - zdrowa zawartość tłuszczu w organizmie,

36 - 42 % - akceptowalna zawartość tłuszczu w organizmie,

od 42% - niebezpieczny nadmiar tłuszczu w organizmie.

Pamiętaj! Masy ciała nie można interpretować w oderwaniu od wzrostu i typu sylwetki, dlatego sprawdź, ile powinnaś ważyć, biorąc pod uwagę wskaźniki zaprezentowane w poniższej tabeli.

Nadia Tyszkiewicz

Zobacz także:

Dietetyczne triki gwiazd

To nie moda ani rodzice są winni anoreksji

Strony

Komentarze (1430)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 4)
2016-03-16 10:33:32

re: Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

Waże 40kg mam 15 lat wzrost 160

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-01-25 03:46:45

Tutaj wpi68 kgrza...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-12-07 19:05:40

Mam 12 lat mam metr 64 i waze 58/59 kilo czy to duzo

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Mira
(Ocena: 5)
2015-08-19 16:42:58

re: Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

Mam 165 cm wzrostu, ważę 50 kilogramów. BMI 18,4. Biodra 86, talia 60, 0,7 :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-23 12:07:21

Mam 15 lat, 162 cm i 55 kg . Czy mam nadwagę, czy dobrze ważę ?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Paula
(Ocena: 5)
2015-01-13 23:06:43

re: Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

wiwk: 20lat, wzrost 170cm, waga 52kg, bmi: 17,8

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
anonim
(Ocena: 5)
2015-01-05 11:43:47

re: Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

168cm waga:51kg bmi:16,6

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Natalia
(Ocena: 5)
2014-12-13 14:15:57

re: Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

wzrost: 167 waga: 57.6 t: 65 b: 95 BMI: 20.44 WHR: 0,68

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Sara
(Ocena: 5)
2014-12-04 11:53:44

re: Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

17lat, 172cm , 45kg, t.64, b.76,5

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Julka
(Ocena: 5)
2014-12-02 16:54:45

re: Sprawdź, czy masz prawidłową wagę!

175cm, 60kg, t.72 , b.86

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz