Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

04 Maja 2015

Wiele mówi się o tym, że podczas odchudzania organizmowi należy zapewnić sporo błonnika. Po co i czy rzeczywiście trzeba?

dieta

Jedz błonnik! Pamiętaj o błonniku! Bez błonnika nie schudniesz! Pewnie nieraz spotkałaś się z takimi hasłami. Teoretycznie jesteś świetnie przygotowana – wiesz, że błonnik jest ci potrzebny i że pełni istotną rolę w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Praktycznie jednak masz pewne wątpliwości. Dlaczego rola błonnika jest tak istotna? W jaki sposób i w jakich ilościach dostarczać go organizmowi? I czy pomoże ci w odchudzaniu?

Garść teorii

Błonnik pokarmowy (inaczej włókno pokarmowe) to niestrawione składniki pożywienia, jadalne części roślin, które nie mogą być strawione i wchłonięte w jelicie cienkim i które nie podlegając żadnym zmianom, przechodzą do jelita grubego. Europejska Rada Informacji o Żywności (EUFIC) tłumaczy, że błonnik pokarmowy to duża grupa składników obejmująca polisacharydy nieskrobiowe (taki jak np. celoloza, hemiceluloza, gumy, pektyny), oligosacharydy (np. inulina), ligniny oraz inne substancje roślinne (np. woski, suberyna – rodzaj lignin).

Pod nazwą „błonnik pokarmowy” kryje się również część skrobi, która znana jest jako skrobia oporna (obecna jest w roślinach strączkowych, częściowo zmielonych ziarnach, niektórych płatkach śniadaniowych); nie podlega ona trawieniu w jelicie cienkim i niestrawiona trafia do jelita grubego.

Błonnik dzieli się na rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. „Obydwa te rodzaje błonnika są obecne w różnych proporcjach w produktach spożywczych zawierających błonnik. Dobrym źródłem błonnika rozpuszczalnego są owies, jęczmień, owoce, warzywa i rośliny strączkowe. Produkty zbożowe z pełnego przemiału (chleb i płatki zbożowe) są bogatym źródłem błonnika nierozpuszczalnego” – informuje EUFIC.

Początkowo błonnik traktowany był jako substancja balastowa, zbędna (ze względu na małe wykorzystanie przez organizm). Gdy jednak odkryto jego nowe właściwości, o błonniku zaczęto mówić w zupełnie inny sposób. Dziś wiadomo na pewno, że błonnik m.in. obniża poziom „złego” cholesterolu (frakcja LDL) i trójglicerydów, zbija wysokie ciśnienie krwi, przyczynia się do rozwoju korzystnych bakterii jelitowych (rola prebiotyczna), chroni układ pokarmowy (zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych chorób, np. uchyłków jelita grubego, guzków krwawniczych czy nowotworów) oraz bierze udział w wiązaniu jonów sodu.

Strony

Komentarze (16)
ocena
4.8/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2017-03-28 08:43:57

Od niedawna piję błonnik witalny, który zalewam wodą. Trzeba go jeszcze popić i w ogóle zwiększyć ilość przyjmowanych płynów. Myślę, że mniej chce mi się jeść po takiej mieszance, więc zazwyczaj serwuję sobie to wieczorem. Kupiłam teraz paczkę 0,5kg w Swojskiej Piwniczce, zobaczymy na ile wystarczy.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Andzelika
(Ocena: 5)
2016-01-11 22:52:46

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

Moim zdaniem nic w nadmiarze, za duzo blonnika tez nie jest wskazane, ja staram sie jesc poprostu zdrowo, w mojej diecie jednak przewazaja teraz warzywa i ryby, pije sporo wody, na sniadanie zwykle owsianka, wspomagam sie rowniez suplementem be slim 3 i zaczelam troche cwiczyc

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
werona
(Ocena: 5)
2016-01-10 10:23:31

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

wspomagam swoje odchudzanie cwiczac regularnie wieczormai po pracy oraz przyjmujac suplemnt be slim 3

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Gianna
(Ocena: 5)
2015-09-23 17:53:03

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

Oczywiście, że pomaga, bo pomaga w zdrowiej diecie. Błonnik działa regulująco, lepiej się opróżniamy, lepiej działa cały układ trawienny. Organizm łatwiej się pozbędzie śmieci. Ja też od niedawna staram się jeść sporo błonnika, aby nie mieć zaparć, wczesniej brałam na nie dicopeg, ale staram się to uregulować dietą.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
klaudiaa
(Ocena: 5)
2015-06-29 09:32:49

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

moja siostra i moja koleżanka stosują slimcea. Siostra wiem że schudła już 11kg a jest pod koniec kuracji a koleżanka nie powiedziała ile ale widać że też ładny ma wynik.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Snadra
(Ocena: 5)
2015-06-03 19:17:09

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

Także piłam z wodą błonnik witalny, który hamował mi apetyt - bo pęczniał w żołądku. Polecam.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
lidia
(Ocena: 5)
2015-05-26 15:55:22

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

stosuje teraz laptopic i Novoslim jak na razie super waga i jelita też dobrze działają

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ewelina z Białego
(Ocena: 5)
2015-05-26 15:48:05

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

To prawda błonnik to pogromca łaknienia. Jak sie ktos odchudza to musi go jeść. Szybciej schudnie i nie przytyje. Tylko trzeba pamietac o piciu 2,5 litrów wody.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-05-26 15:03:21

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

jak się odchudzałam stosowałam Novoslim i on u mnie działał dużo lepiej niż błonnik wszystko mi się wyregulowało i oprócz tego że sporo schudłam to lepiej się poczułam

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Zośka
(Ocena: 5)
2015-05-25 15:42:07

re: Obalamy mity: Czy błonnik pomaga w odchudzaniu?

Jak dla mnie błonnik to pogromca głodu. Swego czasu jak się odchudzałam to stosowałam dwa razy dziennie błonnik witalny, który znakomicie hamował mój wilczy apetyt. Polecam go wszystkim którzy chcą łatwo przejśc przez dietę i nie przytyc.Napisz komentarz...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz