Jak nie jeść słodyczy?

21 Września 2011

Każdy kocha łakocie, a one kalorii mają krocie!

babeczka

Pachnące pączuszki, rozpływająca się w ustach czekolada, orzechowe batoniki… Która z nas nie kocha słodyczy? Chyba wszystkie wiemy, jak uzależniający może być cukier i jak dotkliwa może być porażka kolejnej diety.

Wszystkiemu winne są endorfiny, czyli hormony szczęścia, które poprawiają samopoczucie oraz niwelują uczucie bólu. Podczas spożywania słodkich produktów w mózgu zachodzi reakcja chemiczna, w efekcie której wydzielane są właśnie endorfiny. Dlatego spożywanie słodyczy może być pewnego rodzaju nałogiem - uzależnieniem od wspaniałego nastroju i poczucia wszechogarniającego szczęścia.

Zamień cukier na szczęście

Co jeść, aby ilość endorfin w organizmie była jak najwyższa, a spożywane potrawy smaczne i niskokaloryczne? Przede wszystkim należy dbać o odpowiedni poziom potasu, żelaza, witaminy C oraz witamin z grupy B w organizmie. Bez wyrzutów sumienia można zatem sięgać po produkty, które są bogate w te składniki:

Truskawki. Źródło witaminy C, żelaza i błonnika pokarmowego, który wspomaga właściwą przemianę materii.

Winogrona. Źródło potasu i antyoksydantów, które chronią przed chorobami serca.

Orzechy. Źródło witaminy E oraz selenu, który chroni serce i wspomaga działanie układu odpornościowego.

Chleb pełnoziarnisty. Źródło witamin z grupy B oraz błonnika pokarmowego

Produkcji hormonów szczęścia sprzyja również spożywanie ostrych przypraw, takich jak papryka chili czy pieprz Cayenne. Podrażniają one kubki smakowe, a mózg otrzymuje sygnał, iż w jamie ustnej pojawił się stan zapalny. W rezultacie organizm rozpoczyna produkcję substancji uśmierzających ból, czyli między innymi endorfin. 

Euforia biegacza

Już w latach 70. XX wieku udowodniono, że wydzielanie hormonów szczęścia pobudza także wysiłek fizyczny. Na podstawie obserwacji długodystansowych biegaczy zauważono, że podczas wzmożonego i długotrwałego treningu (minimum 45-minutowego) organizm przechodzi z oddychania tlenowego na beztlenowe, prowadząc do tzw. długu tlenowego.

Skutkiem niedotlenienia jest stres organizmu, co z kolei wywołuje intensywną produkcję endorfin tłumiących ból i zwiększających wytrzymałość fizyczną. Hormony szczęścia umożliwiają kontynuację wysiłku, wprowadzając sportowca w stan euforii. Fenomen biegacza może wystąpić również podczas aerobiku, pływania, jazdy na rowerze czy podnoszenia ciężarków, dlatego warto regularnie trenować, najlepiej około godziny dziennie.

Więcej artykułów z działu DIETY znajdziesz tutaj.

Zobacz także:

Apetyczna historia musztardy

Letnie grillowanie nie może się bez niej obejść. Mało kto wie, że nie jest wynalazkiem XX wieku, a dodatkiem znanym od tysiącleci!

Miętowe pyszności na deser

Na słodko, ostro, wytrawnie – lista miętowych wariacji nie ma końca. Oto naszym zdaniem jedne z ciekawszych propozycji.

Strony

Komentarze (42)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2012-07-10 17:21:50

NAjlepiej ćwiczyć + rzucic słodycze na rzecz zdrowych przetworów owocowych. np. taki sorbet z grycana + siweze owoce, albo swiezo wyciskany sok z kawałkami owoców. Zdrowo i niekalorycznie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-05-04 02:34:52

najlepiej ćwiczyć godzinę dziennie. Super, no niestety wychodzę z domu o 7 rano a wracam o 20. Ciekawe kiedy miałabym godzinę na ćwiczenia. Ćwiczę codziennie po 20 min najwyżej bo na więcej nie mam juz sily

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-05-01 10:45:32

Ja przestałam jeść słodycze odkąd zaczęłam jeść rano płatki owsiane na mleku. Podobno to najbardziej wartościowe śniadanie i rzeczywiście przez 4h nie jestem głodna, a przez cały dzień nie mam żadnych zachcianek. Robię owsiankę z 1,5 szkl mleka, 7 czubatych łyżek płatków owsianych błyskawicznych i 2 łyżeczek cukru. Do tego szklanka mocnej czerwonej herbaty :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-04-30 09:09:01

ale tu chodzi o SMAK. co z tego ze zamienie cukier ze slodyczy na cukier z owocow skoro smak nie ten sam?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-05-01 17:22:01

dokładnie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-03-09 19:32:01

Tutaj wpisz treść komentarza do Jak nie jeść słodyczy?...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-02-27 12:58:43

Słodycze można zamienic na coś mniej kalorycznego a równie slodkiego jogurt naturalny troche owoców płatki co kto lubi ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-09-23 11:50:38

www.photoblog.pl/dayumi/96499232 moje zdjecie w artykule

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-09-22 08:44:54

Nie no słodyczy nie da się nie jesc! To jest nałog jak alkoholizm... nie da sie mnie powtrzymac

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-09-21 22:13:38

słodycze są po to żeby je jeść :3

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-09-21 21:06:00

zapraszam na moj pasaż szopcik.pl/profil/114763/gabriela1994.html

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz