Czy warto liczyć kalorie?

04 Września 2015

Są niezbędne, by dostarczyć naszemu organizmowi paliwa potrzebnego do utrzymania odpowiedniego tempa przemiany materii. Czy jednak musimy dokładnie wyliczać kalorie z kalkulatorem w ręce?

liczenie kalorii

Liczenie kalorii może stać się obsesją, o czym świadczy historia Wioli z Rzeszowa. Młoda dziewczyna kilka lat temu zachorowała na bulimię. Dzięki długotrwałej psychoterapii udało jej się częściowo przezwyciężyć problem. „Jednak ciągle obsesyjnie liczę kalorie. Kiedyś robiłam to jeszcze częściej, nawet kilkadziesiąt razy w ciągu dnia. Teraz rzadziej, ale nadal mnie to męczy. Najgorsze, że jak przestaję liczyć, puszczają mi hamulce i znów objadam się aż do bólu brzucha. Chciałabym jak normalny człowiek jeść, kiedy jestem głodna i nie być spętana głupią obsesją” – żali się.

Na pewno zrozumie ją wiele kobiet, które codziennie dokładnie wyliczają liczbę przyswojonych kalorii. Teoretycznie to od niej zależy nasza waga, ale także stan zdrowia czy nawet długość życia, choć w tej ostatniej kwestii naukowcy mają wątpliwości. Badania przeprowadzone na stanowym Uniwersytecie w Teksasie wykazały bowiem, że ograniczenie kalorii nie ma żadnego wpływu na to, jak długo będziemy żyli. Tamtejsi naukowcy podkreślają jednak, że na pewno wpłynie na zmniejszenie ryzyka cukrzycy czy nowotworów.

Ile kalorii potrzebujemy?

W przypadku kobiet zapotrzebowanie kaloryczne oscyluje między 1200 a 1900. Jeśli mamy drobną lub średnią budowę ciała i prowadzimy mało aktywny, siedzący tryb życia, w zupełności wystarczy nam 1200-1400 kcal. U bardziej postawnych kobiet dawka może wzrosnąć do 1600 kcal, a jeśli ciężko pracujemy lub dużo ćwiczymy, zapotrzebowanie sięga nawet 1900 kcal.

Wartość kaloryczna to oczywiście bardzo umowny wskaźnik. Znacznie bardziej istotne jest to, co się za nią kryje. Na przykład kromka białego chleba może mieć taką samą liczbę kalorii co spora porcja kaszy. Jednak pieczywo z mąki pszennej jest pozbawione błonnika zapewniającego uczucie sytości, natomiast staje się bogatym źródłem skoncentrowanych węglowodanów. Efekt? Niedługo po skonsumowaniu znów czujemy głód, dlatego zamiast jednej kromki zjadamy zazwyczaj kilka, co – jak udowodnili naukowcy – prowadzi do nadwagi i otyłości. Częste spożywanie białego pieczywa może również wywoływać zakwaszenie organizmu.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (13)
ocena
4.8/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anapolis
(Ocena: 3)
2015-09-08 13:28:16

re: Czy warto liczyć kalorie?

Kaloria kalorii nierówna. Można liczyć kalorie, ok, ale warto też zwrócić uwagę na stosunek białka, węglowodanów i tłuszczy w posiłkach. Można jeść do 1000 kcal samą czekoladę ok, a można też jeść chudą pierś, tuńczyka i warzywa. Jak myślicie, co pomoże w zachowaniu jędrnej sylwetki? Pomijam temat treningów fizycznych...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
ala
(Ocena: 5)
2015-09-05 23:10:38

re: Czy warto liczyć kalorie?

warto to sie zdrowo odżywiać i wtedy liczenie kalorii nie jest potrzebne. polecam ekologiczne produkty z bio-kraina.pl. maja naprawde smaczne rzeczy,a przede wszystkim bez chemii, zdrowe!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-04 17:14:11

re: Czy warto liczyć kalorie?

ważę 60 kg przy wzroście 170 cm. To dużo czy mało?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-04 17:35:27

Akurat. Zresztą wszystko zależy od mięśni i budowy ciała. Ja tam mam 164 i ważę 60kg ale ludzie dają mi max 55 i wcale nie wyglądam na "dużą".

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Gosia
(Ocena: 5)
2015-09-04 13:01:02

re: Czy warto liczyć kalorie?

Ja redukuję na 1600 kcal i czasem się zastanawiam czy to nie za mało :p ale co prawda ćwiczę, 6 razy w tygodniu po dwie godziny dziennie, raz cardio, raz siłowe :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-04 13:16:48

za mało

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Gosia
(Ocena: 5)
2015-09-04 13:22:31

Ale czuję, że jest w porządku, regularnie 5 posiłków, śniadanie 400, drugie 200, obiad 500, podwieczorek 200 i kolacja 300, dla mnie tak w sam raz, ani się nie obżeram ani nie jestem głodna.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-04 14:10:02

Wow, skąd bierzesz czas na ćwiczenie prawie codziennie przez 2h? 0_0

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Gosia
(Ocena: 5)
2015-09-04 15:29:19

Hah, jestem studentem :) po wakacjach trenuję różnie, w zależności od czasu, ale staram się, żeby była to godzina dziennie, nawet rozbita na pół.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-04 18:57:40

1600kcal przy takiej aktywności fizycznej to za mało. W ogóle te wartości podane w artykule są dość niskie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
anja nierubik
(Ocena: 5)
2015-09-04 08:13:21

re: Czy warto liczyć kalorie?

ja liczę ,nie przekraczam 1000 kcal i jestem zadowolona

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-04 18:58:08

Nie przekraczanie 1000kcal to głodzenie organizmu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-09-04 21:08:10

dokładnie :D Po czasie to się odbije :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz