Butiki - wizytówki domów mody

Marka czyni cuda. Potrafi zbudować wokół siebie magiczną otoczkę. Im ładniejsze wnętrze danego sklepu, tym chętniej do niego wejdziemy i chętniej wyciągniemy gotówkę.
Butiki - wizytówki domów mody
09.01.2009

Im piękniejsze front sklepu, im ładniejsza witryna, tym chętniej, z ciekawością dziecka, zajrzymy do środka. Niestety, w Polsce jeszcze nie ma jako takich „wielkich marek", które na świecie zajmują całe kamienice liczące po trzy, cztery piętra.

Miasto Paryż, miejsce - butik Diora. Ten sklep jest wizytówką marki, dlatego został stworzony z dbałością o najdrobniejszy detal. Wnętrze jak z Wersalu, pomalowane kilkudziesięcioma kolorami szarości. Powierzchnię wypełniają antyki z XIX i XX wieku, obrazy, fotele, oraz nowoczesne ekrany plazmowe z filmem z najnowszej kolekcji (oczywiście, Diora). Potencjalna klientka siada i nie chce wychodzić!

Domy mody prześcigają się w pomysłach na aranżację wnętrza i „zewnętrza". Zatrudniają do tego celu najsławniejszych i najdroższych architektów. Prawdziwą gwiazdą w swoim fachu jest Zaha Hadid, pochodząca z Iraku, mieszkająca na stałe w Wielkiej Brytanii. Ma na swoim koncie wiele wygranych konkursów na najpiękniejsze budowle architektoniczne.

Wnętrza wielkich domów mody to istne szaleństwo, czasami graniczące z absurdem, ale czego się nie robi, aby zatrzymać klienta? A wiadomo, sukcesem będzie, jeśli klient nie tylko kupi, ale też wróci w to samo miejsce. Ważne też, aby wyróżnić się na tle innych wielkich domów mody.

U Chanel, to sam Karl Lagerfeld podjął się zaprojektowania wnętrza butiku. Całość jest nowoczesna, awangardowa, ekskluzywna. Podobnie jak u Diora dominuje szarość, biel, czerń – sztandarowe kolory marki.

Projekty wnętrz sklepów odzieżowych są coraz śmielsze. U Victora & Rolfa wszystko jest do góry nogami, tam, gdzie powinno stać krzesło, z podłogi wyrasta żyrandol. Trochę wątpimy, czy jest to najlepsze rozwiązanie przy robieniu zakupów, po chwili można mieć poważne problemy z błędnikiem. Takie wnętrze bardziej pasuje na wystawę, niż sklep.

U Paula Smitha, butik z zewnątrz wygląda jak jedna wielka guma do żucia - słodko i intrygująco, ale czy miejsce bez okien faktycznie zachęca do wejścia? Wygląda trochę jak tajna baza, gdzie pracuje się nad czyś bardzo „ważnym". Strach wejść, ale nie sposób przejść obojętnie.

U Louisa Vuittona wszystko jest ze szkła, wielkiego, stwarzającego barierę, tak jakby nie zachęcało do wejścia. A może po prostu chodziło o minimum formy a maksimum treści?! Całość na miarę postmodernizmu.

W Polsce próżno szukać podobnych witryn i wnętrz. Wrażenie może zrobić butik Emporio Armani w Warszawie. Witryna szaro-czarna, trochę kosmiczna, trochę na miarę światową, ale coś nam mówi, że osoby z Zachodu nieco by się zdegustowały. Niby powiało „wielkim swiatem", ale wciąż brakuje tego czegoś... chyba zmodernizowanej świeżości. A może to my się czepiamy?!

Mamy jednak wielkie nadzieje na nacieszenia oka prawdziwym zachodnim luksusem. W Warszawie zostaną wkrótce otwarte dwa nowe butiki - Valentino i Salvatore Ferragamo (oba na placu Piłsudskiego).

Polecane wideo

Komentarze (37)
Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 03.11.2011 00:39
Huba Buba śmierć za jutra - Jeżeli to przeczytałeś twoja matka jutro zginie chyba że wkleisz to do 5 innyc-ja wpisuję bo się boję
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 19.01.2009 12:59
Paryż to piękne miasto!! Byłam tam już raz, na wiosnę jadę znowu :}
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 10.01.2009 16:00
W Paryzu faktycznie- latwo trafic na znana marke ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 10.01.2009 01:27
Czesto jezdze do rodz8iny do new yorku i potwierzdam butiki robia naprawde ogromne wrazenie. Miszczegolnie spodobalo sie w escadzie piekne kanapy dea pietra mila obsluga super! ceny kosmiczne ale warto zajrzec z ciekawosci:) a co do innych marek to nie zgodze sie ze Polakow nie stac.. kisy sa przeceny naprade sie oplaca chociaz trzeba przyznac ze stac niewielu.pzdr
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 09.01.2009 22:55
[quote="lovecynamonowe"]świetne, ale nie dla POLAKÓW bo Ci co ich stać na marki takie jak D&G, Vitton, PRADA, Chanel czy jakie kol wiek inne to wyjeżdżają za granice bądź zamawiają przez internet ;) Mi wystarcza TopShop, River Island, H&M są to ciekawe i nie drogie sklepy ;))[/quote] Tu się nie zgodzę, moja matka dość często kupuje właśnie z tych marek, to nieprawda, że Polaków nie stać. W butikach Versace, D&G itd jest całkiem sporo klientów, zdarza mi się tam bywać raz na jakiś czas więc widzę co się tam dzieje. Jednak nie są to niestety te słynne butiki z Mediolanu czy Paryża, do tego nam jeszcze daleko. :)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie