Przepracowanie jeszcze nikomu nie wyszło na dobre. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Północnej Karoliny w Charlotte pod kierownictwem Bryana Robinsona dowodzą, że w Stanach Zjednoczonych małżeństwa, w których jeden z małżonków jest pracoholikiem, kończą się rozwodem dwa razy częściej. To sporo. Trudno się jednak oszukiwać – praca, obowiązki domowe i zawodowe oraz dodatkowe sprawy, w które jesteśmy zaangażowani, oddalają nas od siebie. Nie lada wyzwaniem jest znalezienie wtedy czasu na bliskość. Ale nie jest to niemożliwe!
Przypomnij sobie, w jaki sposób planujesz swój dzień. Czy umawiasz się na spotkania co godzinę, jedno po drugim? Jeśli tak, niedobrze – planując dzień, powinnaś bowiem znaleźć czas także dla siebie i dla własnych spraw. Przykładowo: masz spotkanie w południe, po którym chciałabyś umówić się do dentysty? Zapisz się do niego później i wygospodaruj w międzyczasie godzinę, aby wyskoczyć z partnerem na lunch. Starajcie się każdego dnia znaleźć chwilę tylko dla siebie. Taką, kiedy nikt nie będzie wam przeszkadzał. Mądre planowanie polega na znalezieniu równowagi między obowiązkami a przyjemnościami. Wiele spraw naprawdę możesz przełożyć na jutro. A dziś ciesz się obecnością ukochanego.
Nawet jeśli macie chwilę dla związku, bezczynne leżenie na kanapie, zwłaszcza gdy trwa zbyt długo, nie przybliży was do siebie. Wasza relacja się umocni, jeśli wolny czas (np. weekendy) będziecie spędzać w kreatywny, ciekawy sposób. W końcu jest w czym wybierać. Możecie pojechać do lasu albo zrobić sobie wycieczkę do innego miasta, urządzić spotkanie w gronie przyjaciół, wybrać się na nordic walking, basen czy do kina. To będzie czas, który poświęcicie sobie. „Z moim ukochanym zawsze staramy się robić coś ciekawego, dlatego od czterech lat świetnie nam się układa. Ostatnio naszym hobby jest szukanie tanich lotów, dzięki którym odpoczywamy w obcych krajach za grosze” – opowiada 26-letnia Karolina.
To jasne, że w dzisiejszych czasach trudno żyć bez telefonu komórkowego czy komputera. Komórkę praktycznie każdy z nas nosi zawsze przy sobie, a coraz więcej osób nie rozstaje się również z tabletem czy laptopem. Szkoda, że przybywa tych, którzy robią to w wolnym czasie – na urlopie, w dni ustawowo wolne od pracy czy weekendy. Pewnie nieraz zdarzyło ci się pójść z ukochanym do restauracji, w której miłą kolację przerwała wam długa rozmowa telefoniczna. Zmieńcie to. Naprawdę każdy ma prawo od czasu do czasu wyłączyć telefon – zwłaszcza że w większości nie są to pilne sprawy. Kiedy nauczycie się czasem trzymać z daleka od nowoczesnych technologii (również od telewizora!), nic nie przerwie chwili, którą spędzacie razem.
Aby w pełni cieszyć się związkiem i bliskością z partnerem, ukochany zawsze powinien być na pierwszym miejscu – oczywiście w zdrowych granicach. Chodzi o to, aby nie zapomnieć, że życie to nie tylko praca, zakupy, rachunki, obowiązki, sprzątanie, stres i wieczna gonitwa. To także związek, miłość i bliskość, jaka tworzy się między kobietą a mężczyzną. Uczucie, które was łączy, powinno być ważniejsze od innych spraw. „Nauczyłam się odmawiać, odróżniać rzeczy ważne od mniej istotnych oraz sprawy pilne od tych, które mogą poczekać. Dla mnie związek jest najważniejszy i dzięki temu czuję się szczęśliwsza” – mówi Kinga.
- Przygarnijcie zwierzaka. Wspólna opieka zacieśni waszą relację, a wychodząc z pupilem na spacer, zyskacie czas dla siebie.
- Nie zapominajcie o czułościach – komplementach czy pocałunkach. Nie kosztują wiele fatygi, a pomagają zachować ciepło w związku.
- Oszczędzajcie czas. Wiele spraw możecie załatwić np. przez internet, a zyskane minuty albo godziny wykorzystać w dowolny sposób we dwoje.
Ewa Podsiadły-Natorska
Czy nie jest przypadkiem tak, że twoje szalone tempo życia to efekt… dobrego serca? Dobrze się zastanów, jak to z tobą jest. Może należysz do tych osób, które nigdy nie odmawiają szefowi, rodzicom, przyjaciółkom, rodzeństwu? Dla własnego dobra – oraz dla dobra swojego związku – powinnaś nauczyć się asertywności. Odmowa nie jest grzechem, a dzięki niej zyskasz cenny czas, który możesz poświęcić partnerowi. Koniecznie naucz tego również ukochanego, szczególnie jeśli on potrafi w ostatniej chwili na coś się zgodzić, mimo że zaplanowaliście coś innego. Gdy zaczniecie zgadzać się na wszystko, o co poproszą was inni, zaniedbacie przede wszystkim siebie.
Taką radę daje Patrick Forsyth w poradniku „Efektywne zarządzanie czasem”. Chodzi nie tylko o to, aby poprawić swoją wydajność, ale także o to, aby w natłoku zadań… nie oszaleć. Przykładowo: jeśli pracujesz późnymi wieczorami, w domu, nad ważnym projektem, od czasu do czasu zrób sobie kilkuminutową przerwę. Usiądź z kubkiem herbaty na kanapie obok partnera i obejrzyjcie coś w telewizji, posłuchajcie muzyki, poplotkujcie albo po prostu poprzytulajcie się. Nie można pracować bez przerwy, bo ucierpi na tym wiele dziedzin twojego życia. Znany amerykański biznesmen Doug Kling radzi: „Naucz się robić przerwy. W przeciwnym razie to, co wartościowe, nigdy cię nie dogoni”.