Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

22 Lipca 2015

Młode polskie małżeństwa coraz częściej decydują się na rozwód jeszcze przed pierwszą rocznicą. Czy to dlatego, że daliśmy na to przyzwolenie społeczne?

x

Kinga (imiona bohaterów zmieniłam) wyszła za mąż trzynaście miesięcy temu. Była wtedy w czwartym miesiącu ciąży. Osiem miesięcy później rozwiodła się. Dziś jest samotną matką.

Agnieszka zakochała się w Jarku, gdy miała 25 lat. Oszalała na jego punkcie. Po pięciu miesiącach znajomości poprosił ją o rękę. Zgodziła się bez wahania. Ślub odbył się szybko – był huczny i drogi. W małżeństwie nie wytrwali roku.

Beata poślubiła Wojtka w wieku 26 lat. Byli parą od czasów licealnych, znali się na wylot, to była dla nich naturalna decyzja. Niedługo po ślubie Beata zaszła w ciążę. Zanim urodziła, Wojtek stwierdził, że jego uczucie się wypaliło i chce rozwodu. Narodziny córki niczego nie zmieniły. Są z Beatą w separacji. Niedługo będą finalizować rozwód.

Od zakochania do rozwodu

To tylko niektóre przypadki, które pokazują, jak wiele współczesnych małżeństw się rozpada. Zwłaszcza u osób przed trzydziestką. I coraz częściej z krótkim stażem. Zdarza się, że młode małżeństwa nie są w stanie przetrwać… roku. Statystyki GUS-u dowodzą, że znaczną część rozwodzących się stanowią młode małżeństwa, których staż jest krótszy niż pięć lat. W 2014 roku na 181 tysięcy zawartych związków rozpadło się aż 66 tysięcy. To dużo, zwłaszcza że współczynnik rozwodów stale rośnie. Wśród rozwodników coraz więcej jest osób przed 24. rokiem życia.

Sytuacje są różne. Czasem, jak u Agnieszki, na młodych spada nagłe uczucie i podejmują spontaniczne, nieprzemyślane decyzje. Na tę pułapkę zwraca uwagę wielu seksuologów i psychologów – gdy pomylimy zakochanie z miłością, rozczarowanie może przyjść szybko, zwłaszcza gdy zdejmiecie różowe okulary, a fala pierwszej namiętności przeminie. Pisze o tym prof. Bogdan Wojciszke w książce „Psychologia miłości” (GWP 2003): „Wewnętrzna logika namiętności polega na tym, że może ona jedynie rosnąć, samo tylko trwanie natomiast jest zapowiedzią jej śmierci. Choć prawda to zupełnie oczywista, w równie oczywisty sposób odrzucamy ją wtedy, gdy akurat sami namiętność przeżywamy. Namiętność nie może wzrastać w nieskończoność, podobnie jak największa nawet lawina nie może spadać bez końca. Załamanie wzrostu namiętności jest więc nieuchronną konsekwencją jej początkowo lawinowego wzrostu”.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (55)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-11-05 21:38:07

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

Jeżeli naprawdę było się zakochanym, to nie można tego zapomnieć ot tak. Jedynie czas może pomóc, choć i to nie zawsze. Byłam ze swoim chłopakiem ponad 4 lata więc coś o tym wiem. Było wspaniale, miałam dla kogo żyć, starac się, wracać do domu. Rozstanie przezywałam straszliwie, szukając wszelkich sposobów na Jego powrót. No i i udało się. Wszystko dzięki urokowi miłosnemu ze strony urok-milosny.pl , po 3 miesiącach oczekiwania i huśtawki nastrojów, mój misiek znowu jest mój: )

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ada
(Ocena: 5)
2015-07-25 12:35:23

Czy rozwód to coś złego?

Traktujecie rozwód jak co najmniej dzumę! Jakby był najgorszą rzeczą jaka może się przytrafić. Ja po raz drugi wyszłam za mąż. Tym razem wybrałam lepiej i jestem szczęśliwa. To dobrze, że już nie trzeba trwać w nieszczęśliwych związkach ze względu na opinię publiczną. Nie zmusisz nikogo, by dalej cię kochał. Nie zmienisz go jeśli sam nie chce się zmienić. Fajnie, jeśli trafiłyście od razu na właściwiego człowieka. Tylko pogratulować. W artykule była mowa o długoletnich związkach, które po "zalegalizowaniu" szybko się rozpadały. Sama tak miałam. 9 lat na kocią łapę a po roku małżeństwa wszystko wzięło w łeb. Dlaczego? Mężczyzn ( tych niedojrzałych ) przeraża stabilizacja. Póki jest niepewnie, to "kochają". Gdy poczują, że teraz to już zycie na serio, zaczyna się sabotowanie związku. Wiecie co? Cieszę się, że się rozwiodłam. Mogłam dzięki temu zacząć życie od nowa z mądrym, dojrzałym, kochającym mnie człowiekiem.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 20:39:52

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

bo faceci to straszne dupki, egoiści i chamy.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-24 00:57:12

Nie każdy facet taki jest. To, że na takich trafiasz wcale nie oznacza, że każdy związek skazany jest na porażkę.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 03:45:03

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

Wyszłam za mąż bardzo młodo, miałam 21 lat. Mój mąż również. Nikt mnie nie zmuszał do ślubu, nie byłam w ciąży. Przed ślubem mieszkaliśmy ze sobą 2 lata. Zresztą zamieszkaliśmy ze sobą po 3 miesiącach związku na odległość. I tak, dla niektórych jest to nieodpowiedzialne. Dla nas nie, mieliśmy 100% wsparcia od najbliższych. Jesteśmy po ślubie 14 lat. Nie żałujemy. Nic się nie zmieniło. Traktujemy się z szacunkiem, kochamy się i jesteśmy również przyjaciółmi. Nie ma nic lepszego jak zdrowy związek, oparty na zaufaniu, rozmowach, wspólnym spędzaniu czasu. Bez kłótni, kryzysów. Nie wszystkie młode małżeństwa są skazane na porażkę. Ludzie muszą się dobrze dobrać.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 15:49:09

Muszą się dobrze dobrać i muszą CHCIEĆ być razem.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 16:54:44

Oczywiście, że tak. To przecież podstawa.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-24 00:27:54

Podstawa, której brakuje wielu ludziom niestety. Bo jeśli się chce, to są chęci do pracowania nad problemami, zamiast odrzucać je na bok i się rozwodzić.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 00:10:43

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

A sltszalyscie o tym przesadzie,ze po 7latach zwiazek się psuje jesli nie posuwa się do przodu? Ciekawi mnie czy to prawda

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 00:24:27

Związek jako sam związek, czy zalegalizowany USC?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 01:11:09

W sumie co to znaczy, że nie posuwa się do przodu? Chodzi Ci o to, że to posunięcie do przodu to ślub?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-24 01:24:10

o przesadzie nie slyszalam ale sprawdzilam na wlasnej skorze a do tego opowiesci siostry i kolezanek ktore wlasnie po 7 latach "chodzenia ze soba" bez legalizacji sie rozpadly

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-25 10:33:01

no właśnie PRZESĄDZIE... w co wy wierzycie ?!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 14:54:23

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

Ślub nie ma nic do rzeczy, według mnie. To LUDZIE są powodem rozstań. To ludzie, którzy idą na łatwiznę i zamiast rozwiązać problemy i rozmawiać, rozstają się. To oni nie spędzają razem czasu, olewają się nawzajem i tak dalej. Podpisanie kontaktu, czym ogólnie jest ślub, nie sprawi, że ludzie się zaraz rozstaną. I nie każde małżeństwa się rozwiodą. Ja wierzę, że moje przetrwa dłuuuugi, długi czas, a rozpadnie się dopiero, gdy jedno z nas umrze, bo potrafimy się komunikować, czego niestety wiele innych par nie potrafi.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 14:55:55

No i chciałabym dodać jeszcze, że wiek nie zawsze ma znaczenie. Czasami 20latki są dojrzalsze niż 40latki, a czasami odwrotnie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 21:31:59

Dokładnie. Kontrakt małżeński zmienia tyle, że partnerzy przestają się o siebie starać. Kobieta zmienia się w pospolitą "babę polską", specjalizuje się w narzekaniu, zrzędzeniu, tyciu i permanentnym bólu głowy, natomiast mężczyzna traktuje kobietę jak element infrastruktury w mieszkaniu, względnie darmowego konia pociągowego. Dzieję się tak, no bo skoro współmałżonek już upolowany, to po co się starać? A to jest przecież dopiero start! Zaledwie początek drogi w walce o szczęście! Sprawna komunikacja i zabieganie o siebie nawzajem mimo papierka mają kluczowy wpływ na trwałość związku.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 22:38:43

Chyba za dużo idiotyzmów się naczytałaś w "babskich" gazetach i tego typu portalach,które wręcz zachęcają do "nie brania" ślubów bo to przecież takie "starożytne".. ech ! zacznijcie myślec samodzielnie,bo aż przykro się czyta... skoro jesteście siebie pewni,to będziecie dążyć do tego żeby tej rutyny nie było, widocznie nie dojrzałaś jeszcze do prawdziwego związku, bo przecież w razie "w" zawsze możesz odejść.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 22:50:39

mega pesymizm od was bije ;d doszukujecie się wszędzie minusów,zamiast je po prostu zwalczać...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 23:04:27

Ja napisałam pierwszy i drugi komentarz i chciałabym jeszcze dodać, że sama jestem mężatką od roku i mam 23 lata :) Nie rozumiem podejścia, że po ślubie ludzie przestają się o siebie starać... U nas zmieniło się tylko (albo i aż) i wyłącznie to, że ja mam nowe nazwisko i miałam możliwość adoptować jego córeczkę. Ani ja nie utyłam, ani nie narzekam i nie zrzędzę, a i on nie traktuje mnie jako infrastruktury... Jeśli tak się dzieje to trzeba nad tym popracować, a nie zwalać wszystko na to, że wzięło się ślub.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 23:15:17

Zgadzam sie z pierwszym komentarzem. Jak pod koniec liceum (a bylo to 8 lat temu) jedna z kolezanek zdecydowala sie na slub ze swoim chlopakiem (i nie, wcale nie byla w ciazy) wiekszosc myslala, ze zwariowala i zaraz sie ten zwiazek rozpadnie. Poki co sa razem, sa szczesliwi.. Ukonczyli studia, zaczeli pracowac i dopiero teraz planuja powiekszenie rodziny.. A te wszystkie "powazne zwiazki" w ktorych inne moje kolezanki byly i tak mocno krytykowaly ta, ktora wychodzi za maz i wrecz zakladaly sie, za ile bedzie rozwod... no, tamte ich zwiazki jakos sie rozpadly i nie przetrwaly nawet konca studiow. Takze nie zgadzam sie, ze slub w mlodym wieku jest z gory skazany na porazke. Ludzie rozwodza sie, dlatego, ze nie pasuja do siebie i nie ma to zwiazku z wiekiem..lecz z charakterem.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 14:38:00

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

W rodzinie mam wiele przypadków, gdzie nie ma ślubów. Są dzieci, są szczęśliwi i nie chcą ślubu. Ja również od 18 roku życia mieszkam ze swoim chłopakiem, to będzie już 4 lata, jest nam dobrze, nie chcemy ślubu ani dzieci. Mamy kota i jesteśmy szczęśliwi. Nawiązując do tekstu, to wywnioskowałam, że te młode małżeństwa najczęściej niszczy zbyt szybkie pojawienie się potomka, ale to tylko moja opinia.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 22:39:30

nie zgadzam się, zresztą wiele par by się dawno rozstało gdyby nie dzieci.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 23:22:22

Wedlug mnie nie tyle samo pojawienie sie potomka o ile to, ze wiekszosc ludzi w momencie pojawienia sie dziecka na swiecie nie jest na to gotowa. Albo finansowo, albo maja zbyt malo czasu (a wiadomo, ze male dziecko go wymaga niemalo), mieszkaja z rodzicami lub w malutkim mieszkaniu.. I tak zaczynaja sie klotnie ktore narastaja, narastaja.. i przyczyniaja sie do rozpadu zwiazku. Para chce miec dziecko? Super! Nawet w wieku 18 lat, o ile sa niezalezni finansowo, maja stabilna sytuacje, wlasne mieszkanie ktore pomiesci ich trojke, kobieta moze pozwolic sobie aby niepracowac i zajmowac sie dzieckiem itp itd.. Badzmy szczerzy, w dzisiejszych czasach dziecko jest "luksusem" na ktore nawet wiele 30-letnich par nie jest przygotowanych..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 23:33:27

Dzięki kochanemu PO

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-23 13:24:54

A jak PIS był u władzy przez parę lat to niby było lepiej? Wolne żarty...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-24 21:29:44

Przez ile ? 2 ? i co niby takiego wydarzyło się za rządu PIS-u ? dalej wierzcie w tą chorą propagande platformy jak takie jestescie naiwne i dajecie sobie mózgi prać :P

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 14:00:05

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

PEWNIE MOWISZ O SOBIE BO JA NIE MAM MEZA.DO 13:25

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Aaaaaa
(Ocena: 5)
2015-07-22 11:35:06

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

Mam 20 lat i mój MĄŻ też. Ślub wzięliśmy miesiąc temu, a jesteśmy ze sobą 4 lata. Mieszkamy wspólnie, dogadujemy się, czasem kłócimy. Pracujemy, wszytko jest dobrze i tak będzie, bo była to nasza świadoma decyzja ;). Więc nie każde młode małżeństwa są skazane na rozwody itp. Pozdrawiam.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 12:40:15

Nie mów hop.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
amanda
(Ocena: 5)
2015-07-22 13:25:13

pewnie cie zdradza a ty o tym nie wiesz, ewentualnie jest gruby i brzydki wiec żadna go nie chce, pozdrawiam

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 14:18:11

ech zawistne baby :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 16:55:57

Znam baaardzo przystojnych facetów, za ktorymi wszędzie oglądają się laski, mimo tego żaden z nich tego nie wykorzystuje bo są wierzący i szukają tej jedynej... acha! i kościół to nie wymysł księży, zalożycielem kościoła jest sam Jezus!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 21:34:59

Ja pierdziele, Ty od Jezusa - to jakaś prowokacja? Ale bredzisz... Do dziewczyny z miesięcznym stażem małżeńskim - wypowiedz się za 5 lat, wtedy Twoje zdanie na temat rozwodów wśród młodych małżeństw będzie znaczyć cokolwiek.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 22:12:03

Ta od Jezusa - odpowiadam wszystkim tym którzy bredzą że kościół jest wymysłem ludzi żeby ściągać z nich kase ;) i nie zamierzam skupiać się na "rozwodach wśród młodych" bo to do niczego nie prowadzi, tylko się nakręcacie, zamiast tego,trzeba dotrzeć do zródła problemu,aby do tych rozwodów nie dochodziło! :P

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 22:42:10

13.25. żałosna jesteś i do tego mega zawistna. Masz jakiś uraz czy co? Jeśli Ty nie spotkałaś przystojnego wiernego faceta to Twój problem. Muszę Cię zmartwić ale tacy na prawdę istnieją.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 22:56:56

istnieją istnieją ;) ale one wolą "drania"który nie szanuje ich i nie ma żadnych zasad moralnych i zdradzi je przy pierwszej lepszej okazji, bo przez popkulture dały sobie wmówić że w przeciwnym wypadku facet musi być mega nudziarzem ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 11:31:46

re: Dlaczego młode małżeństwa się rozpadają?

PODSTAWOWY POWOD ROZPADU TO PIENIADZE A DRUGI POWOD NAWAL OBOWIAZKOW PRACA DZIECI BRAK CZASU DLA SIEBE A MILOSC W TYM WSZYSTKIM GDZIES ZANIKA

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Lola
(Ocena: 5)
2015-07-22 17:36:19

zgadzam się w 100%.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-22 22:43:45

dodam że jeszcze wszechobecność pornografii, coraz większa liczba rozwodów przez co ludzie już się nie hamują, zdrady, związki oparte tylko na seksie, itd.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Kropka
(Ocena: 5)
2015-07-23 15:32:56

Zgadzam się. Brak pieniędzy wystarczających do utrzymania się- to jedyny powód moich kłótni z mężem. W naszym chorym kraju ludzie pracują i nie są w stanie się utrzymać nie mówiąc o zakupie własnego lokum... Smutne i tragiczne.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz