Sztuka właściwego spania

30 Marca 2014

Czujesz, że po ciężkiej nocy nie jesteś sobą? Niedobrze. Oto podpowiedzi, jak zacząć się wysypiać (i dlaczego jest to tak ważne).

śpiąca kobieta

Zdrowy dorosły człowiek potrzebuje przeciętnie 7-9 godzin snu, choć jest to kwestia indywidualna – jedni są wypoczęci po 5-6 godzinach, a inni po 9 czują się rozbici. Sen jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, a jego niedobór może dotkliwie odbić się na zdrowiu. Brak snu przez dłuższy czas powoduje szereg negatywnych skutków fizjologicznych i psychicznych, np. spowolnienie reakcji, zaburzenia nastroju, spadek kreatywności i zdolności twórczego myślenia, problemy z koncentracją i pamięcią, zaburzoną odporność, powolny metabolizm.

Lista negatywnych skutków niedosypiania jest zresztą znacznie dłuższa, a wszystkie ewentualne konsekwencje potwierdziły badania. Brak snu czy kiepska jakość odpoczynku upośledzają funkcjonowanie układu krążenia, zaburzają działanie układu hormonalnego, podnoszą ryzyko wystąpienia cukrzycy, szkodzą sercu, osłabiają system nerwowy, a nawet sprzyjają tyciu.

Czemu się nie wysypiasz?

Nie wystarczy jednak tylko położyć się do łóżka i liczyć, że sen będzie dobry jakościowo oraz satysfakcjonujący. Wiele z nas skarży się, że pomimo paru godzin nocnego odpoczynku, w ciągu dnia czują się zmęczone.

Różne mogą być przyczyny, przez które się nie wysypiasz. Wpływ na to może mieć odwodnienie organizmu, stres, nadużywanie alkoholu, bezdech senny, zbyt długie drzemki w ciągu dnia, niedobór witamin i minerałów (zwłaszcza magnezu), zmiana pory roku (np. z zimowej na wiosenną) czy niektóre choroby, np. anemia, niedoczynność tarczycy. Poczujesz się niewyspana, jeśli będziesz spać… zbyt długo. Naukowcy z West Virginia University odkryli, że zbyt długie spanie (ponad 10 godzin) podnosi ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu czy innych chorób układu krążenia i serca. Długi wypoczynek wcale nas nie pobudza, a jedynie rozleniwia.

Co więc zrobić, by wreszcie zacząć się wysypiać, a w ciągu dnia czuć się rześko i dobrze?

Kładź się spać i wstawaj mniej więcej o tej samej godzinie – regularne pory snu i czuwania, nawet w dni wolne od pracy, są dla organizmu bezcenne. Sprawiają, że funkcjonuje on jak należy i wykorzystuje z odpoczynku sto procent. Dla naszego zdrowia najgorsze jest zarywanie nocy, a potem odsypianie w ciągu dnia. Tym sposobem można sobie bardzo zaszkodzić, a nie wypocząć.

Strony

Komentarze (13)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Oliwia
(Ocena: 5)
2016-05-12 17:22:28

re: Sztuka właściwego spania

Ja miałam spore kłopoty z zasypianiem i często budziłam się w nocy. Potem pół dnia chodziłam zaspana i zamulona. Okazało się, że to niedobór magnezu - przypadkowo, bo zaczęły mnie też łapać skurcze. Zaczęłam brać chela-mag b6 i po 2 tygodniach nie dość, że skurcze odpuściły to jeszcze zdecydowana proprawa snu :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
magda
(Ocena: 5)
2014-06-09 09:40:10

re: Sztuka właściwego spania

dobry sen to podstawa regeneracji i dobrego samopoczucia. miewałam z tym problemy, więc biorę destresan noc. delikatny środek, który uregulował mi sen, zasypianie a tym samym odpoczynek :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-04-01 22:26:35

re: Sztuka właściwego spania

nie wysypiam się, bo czytam artykuły o tym, jak się wyspać -,-

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-03-30 19:19:11

re: Sztuka właściwego spania

Ciekawe jak mam się klaść spac o tej samej godzinie skoro pracuje na zmiany :/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-03-30 09:33:25

re: Sztuka właściwego spania

No, ja przy moim synu śpię może godzinę na dobę. Super mam.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-03-30 06:17:08

re: Sztuka właściwego spania

czytanie o śnie gdy się zarywa noce by sie uczyć, bezcenne :c

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-03-30 04:29:31

re: Sztuka właściwego spania

Nie ma to jak czytać taki artykuł o 4:30, ech.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-03-30 09:53:29

Dla mnie to jest największa głupota. Nie rozumiem ludzi, którzy tyrają całą noc przed sprawdzianem, aby potem jęczeć, jacy to są oni nie wyspani i z tego zmęczenia wszystko im się myli. Ja wolę iść z jasnym i wypoczętym umysłem, może z pozornie mniejszą ilością wiedzy, jednak nie raz już lepiej na tym wyszłam.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-03-30 13:55:54

jak jesteś w gimnazjum to możesz sobie odpuścić naukę do sprawdzianu. spróbuj pracować + studiować i znaleźć czas na naukę w ciągu dnia.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2014-04-03 22:00:48

Bo uczyć się trzeba umieć, a nie bezsensownie wkuwać i dziwić się, że to zajmuje tyle czasu ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz