Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

07 Lipca 2009

Bezsenność to choroba cywilizacyjna XXI wieku. Jeśli codziennie wieczorem przeżywasz ten koszmar, koniecznie zobacz, jak z nim skutecznie walczyć!

Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

Zdrowy sen odświeża umysł, a dzięki temu stajesz się bardziej twórcza. Lekarze, mówiąc o właściwej długości snu, zazwyczaj polecają 8 - 9 godzin dzieciom i nastolatkom, a minimum 6 - 7 osobom dorosłym. Warto, bo według specjalistycznych badań najdłużej żyją ci, którzy spokojnie śpią siedem godzin na dobę. Co jednak robić, jeśli codziennie wieczorem przeżywamy koszmar bezsenności – nerwowego kręcenia się w łóżku i bezskutecznego liczenia owiec?

Po pierwsze, należy z tym walczyć. Gdy za mało śpimy, cera traci blask, oczy są niezdrowo opuchnięte, a włosy stają się suche i matowe. Oprócz tego, brak snu odbija się na naszej pamięci, koncentracji oraz samopoczuciu.

Jeśli przed pójściem do łóżka czujesz się bardzo zdenerwowana, napij się uspokajającej herbaty z melisy. Możesz również sięgnąć po inne sprawdzone, babcine receptury - szklankę gorącego mleka, olejek rumiankowy albo napar z lawendy. Pamiętaj również, że przed snem nie powinnaś się objadać i pić kawy, ciemnej herbaty ani coli, bo zbyt duża dawka kofeiny albo teiny silnie cię pobudzi!

Oprócz tego, lekarze podkreślają, że organizm lubi harmonię i trudno jest oszukać naturalny rytm biologiczny, dlatego zawsze chodź spać oraz wstawaj o tej samej porze. Zadbaj też o odpowiednią temperaturę (najlepiej około 17 stopni) i atmosferę w sypialni. Codziennie wieczorem wietrz pokój, w którym śpisz, a raz w tygodniu zmieniaj poszewki i prześcieradła. Jeśli zauważyłaś, że przyczyną twojej bezsenności może być niewygodne łóżko, koniecznie zainwestuj w dobry materac. Kupując go, zwróć uwagę na to, aby nie był ani za twardy (powoduje ucisk naczyń krwionośnych), ani za miękki (powoduje zbytnie wygięcie kręgosłupa). Standardowy materac powinien być dłuższy o minimum 20 cm od wzrostu śpiącej na nim osoby. Jeśli jesteś alergiczką, wybieraj materace z włóknami węglowymi, które będą przeciwdziałać gromadzeniu się szkodliwej dla zdrowia elektryczności statycznej, a w efekcie - zapobiegać gromadzeniu się groźnych roztoczy.

Najważniejsze jednak, aby przed snem nie myśleć o codziennych obowiązkach. Zamiast więc podliczać tygodniowe wydatki, pogimnastykuj się albo idź na spacer z psem. Możesz również zafundować sobie relaksująco-uspokajającą kąpiel z mieszanką olejku rumiankowego i lawendowego (w proporcji pięć do dziesięciu). I nigdy, przenigdy, nie licz owiec. Amerykańscy badacze dowiedli, że to spowalnia proces zasypiania.

Jeżeli jednak w ciągu tygodnia od zastosowania naszych rad nie zauważysz poprawy, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. W 75% przypadków przyczyną kłopotów z zaśnięciem są problemy psychiczno-emocjonalne, z którymi nie poradzą sobie domowe sposoby.

Ekstrarada: Pomocy w walce z bezsennością szukaj również w aptekach. Oczekiwane efekty powinno przynieść regularne zażywanie preparatów kojących nerwy (np. magnezu z witaminą B6) oraz ziołowych leków ułatwiających zasypianie (np. Benosen - 15 zł, Persen - 15 zł).

Nadia Tyszkiewicz

 

Zobacz także:

 

Małżeństwo sprzyja otyłości! 

Do takich wniosków doszli amerykańscy badacze. Po ślubie więcej jemy i tyjemy na potęgę...

 

Polki wstydzą się chodzić do ginekologa! 

Wyniki badań są jednoznaczne – jesteśmy seksualnym zaściankiem, a nasza wiedza o antykoncepcji jest znikoma!

Strony

Komentarze (203)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Sara
(Ocena: 3)
2016-08-13 10:29:06

Żadnych leków! to najgorsze co można zrobić... nigdy nie możemy być pewni że są tam same zioła. i że dłuższe ich zażywanie nie przyniesie skutków ubocznych. a jeśli już leki to nie od aptekarza tylko od lekarza! mi pomógl odpromiennik bio info creatosa. niby nic a problem męczenia się w nocy do 3 zniknął bezpowrotnie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-11-17 19:48:02

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

Cały czas chodziłam przygnębiona, wszystko mnie denerwowało. Nie potrafiłam się kompletnie odnaleźć na świecie. Moje życie było zwykłą egzystencją, czasem nie chciało mi się nawet wstawać z łóżka. Szukałam dla siebie pomocy, ale nie chciałam faszerowac się lekami. Zamówiłam oczyszczanie energetyczne na stronie moc-energii.pl - i naprawdę mi to pomogło. Teraz przez większość dnia mam całkiem dobry humor, umiem docenić to co mam, a obowiązki przestały mnie przerastać. Czuję się jakbym wstała z kolan.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Bogna
(Ocena: 5)
2015-09-03 12:24:18

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

Miałam olbrzymie problemy ze snem. Nadmiar obowiązków, stresów z całego dnia dopadał mnie w nocu, tuż przed zaśnięciem... Bywało tak, że przez całą noc nie mogłam kompletnie zasnąć... Pomógł mi Destresan Noc. Jest o wiele lepiej, nie mam już aż takich problemów ze snem. Polecam.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Marzenka
(Ocena: 5)
2014-12-12 12:53:26

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

hmm, Nie ma nic gorszego niż problem z zasypianiem. Jakiś czas temu męczyłam się każdej nocy na łóżku. To był koszmar! Nie dość, że miałam stresujący okres w pracy, to jeszcze nie mogłam zasnąć kiedy tego snu potrzebowałam. Ostatnio zaczęłam szukać w Internecie pomocy i jakaś dziewczyna polecała Nervocalm Noc. Skorzystałam z porady i nie żałuje. Od tygodnia zasypiam spokojnie. Produkt intensywnie wpływa na osiągnięcie snu. Polecam wszystkim którzy jeszcze nie wypróbowali.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
krystyna Głowacka
(Ocena: 5)
2014-11-30 15:59:40

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

Bardzo interesujący artykuł. Był taki okres w moim życiu, że nie umiałam zasnąć całymi tygodniami. Kiedy już padałam, okazywało się, że zaraz muszę wstawać do pracy. To był prawdziwy dramat. Byłam zła i czułam się beznadziejnie. Przypadkiem trafiłam na forsen forte i ku mojemu zdziwieniu już pierwszej nocy znacznie szybciej zasnęłam. Teraz jest z dnia na dzień coraz lepiej i cieszę się świetnym humorem. Także bóle głowy przestały mi doskwierać.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
mi
(Ocena: 5)
2014-09-04 22:52:55

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
kicia
(Ocena: 5)
2014-04-07 12:23:43

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

Ja, żeby zasnąć czytam książki.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2013-12-18 00:09:23

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

a ja pale trawe i nie ma problemu :P

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2013-03-21 17:31:07

re: Co zrobić, gdy nie możesz zasnąć?

No cóz z przykrością stwierdzam, że herbatki z melisą to trochę za mało. Ja kiedyś przejęłam w pracy obowiązki mojej kolezanki, czyli mialam do obrobienia dwa etaty pracując 8 godzin w biurze. Nadrabiałam w nocy, jak dzieci poszły spać. To było straszne, chodziłam cały czas zmęczona. A najgorsze było to, że jak wróciła do pracy kolezanka i mialam juz tylko swoje obowiązki, wciąż nie mogłam spać... Wówczas ta własnie kolezanka polecila mi melatoninę lekam, lek bez recepty który reguluje odczuwanie dnia i nocy. Brałam wersję 1 mg, po jakims czasie zasypiałam bez problemów i spałam co noc 7h. Co wazne, podczas"kuracji" nie byłam otumaniona, budziłam się i byłam wypoczęta. Ba! Tak jest do dzisiaj!:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
anonimowa kicia
(Ocena: 5)
2013-02-23 02:33:43

hmmmm

Mnie liczenie owiec pomaga ostatnio doliczyłam569 i spać mi się zachciało moja babcia kładzie tabletkę nasenną koło łużka ale nie poto by ją zjeść lecz po to by mieć pewność że koszmar bezsenności minie a jak nie zawsze może po nią sięgnąć :D pozdro

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz