Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

30 Czerwca 2015

Nie wszyscy tegoroczni maturzyści mogą rozpocząć dziś wakacje. Wielu musi zacząć uczyć się do poprawki...

wyniki matur

30 czerwca to sądny dzień dla tegorocznych maturzystów. Dzisiaj wręczono im świadectwa dojrzałości, ale nie wszyscy mogą się z tego cieszyć. Więcej, niż co czwarty absolwent szkoły średniej oblał maturę! Nie wszyscy będą mieli możliwość poprawki w terminie sierpniowym. Centralna Komisja Egzaminacyjna ujawniła wstępne wyniki.

Sytuacja wygląda wręcz katastrofalnie. Spośród wszystkich, aż 26 procent maturzystów nie zdało egzaminu przynajmniej z jednego przedmiotu obowiązkowego. Prawo do powtórnego przystąpienia do matury w sierpniu ma 19 procent uczniów. Pozostałych 7 procent może zapomnieć o studiach lub rozpocząć przygotowania do egzaminu w przyszłym roku.

A jak prezentują się wyniki przy podziale na nową i starą formułę matury, czyli absolwentów techników i liceów?

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (56)
ocena
4.9/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-07 21:22:58

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

to sugerujecie ze mamy tepa mlodziez

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 23:50:15

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

Rozumiem, żeby nie zdać ustnego z polskiego... ale podstawy z matmy? Pora wyciągnąć wnioski - gdybyście przygotowywali się sumiennie przez trzy lata liceum, nie narzekalibyście teraz, że materiał jest beznadziejny. Też byłam w gimnazjum nogą z matmy, ale rozwiązałam dużo zadań na jedno kopyto i teraz nie mam w LO z niczym problemu. Już w III klasie gimnazjum zdałabym podstawę z matmy. Życzę powodzenia na poprawce.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 01:13:26

Nie każdy ma umysł ścisły. Pewnie i rozwiązałabyś od razu zadania z matematyki na studiach. Powodzenia. Żałosne.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
S.
(Ocena: 5)
2015-07-01 08:13:06

Żałosne jest tłumaczenie się "nie każdy ma umysł ścisły". Idąc tym tropem ja nie mam umysłu humanistycznego, ale jakoś zdałam bzdurną maturę z polskiego, wystarczyło się przyłożyć.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Do Anonima
(Ocena: 5)
2015-07-01 13:23:06

Matematyka to umiejętność logicznego myślenia. Matura podstawowa to najprostsze równania... jeśli nie ogarniasz ich, bo rzekomo "nie masz umysłu ścisłego", to współczuję.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 18:37:19

Tak na pewno zdałabyś w III gimnazjum zdałabyś podstawę z matmy w szczególność że w liceum jest dużo nowego materiału i zadań o których w gimnazjum nawet nie mają pojęcia i nawet pewnie byś ich nie ruszyła wiedź skończ gadać bzdury bo akurat usty polski nie był taki trudny . A tak poza tym żeby nie było zdałam maturę

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 18:51:12

Oczywiście, że w 3 gimnazjum można zdać maturę. Przynajmniej w moim pod koniec rozwiązywaliśmy maturę i z tego co pamiętam było kilka osób, które uzyskałyby te 30 procent. To żadna sztuka...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 19:17:49

Jest tak jak piszę Anonim z 18:51. LO to powtórka gimnazjum, dochodzą ciągi i dla niektórych funkcje. Jak rozwiązywaliśmy maturę z matmy, to jedna osoba na 30 nie zdałaby.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 19:55:58

Dla mnie to bardziej żałosne nie zdać ustnego polskiego, który nawet w nowej formule, to chyba najprostszy egzamin maturalny.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 21:51:30

Myślisz? Dla mnie jest niczym rosyjska ruletka - nie wiesz co wylosujesz. Najgorzej, jeśli trafisz na lekturę, która nie była omawiana (w naszej szkole był taki przypadek).

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 23:05:51

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

Najlepiej to wypowiadać sie osobom które tej matury nie pisały . Uczyłam sie solidnie przez trzy lata do matury również przygotowywałam sie porządnie , ale to była NOWA MATURA i obawiałam sie jej niesamowicie i mimi że byłam pewna że dałam z siebie tyle ile mogłam do wczoraj do godziny 23.59 nie byłam pewna czy zdam . Stres robi swoje a ciągłe powtarzanie nauczycieli że nitk nie wie czego sie spodziewać nie podnosiły nas na duchu . Nie moge znieść piętnowania ludzi którzy tej matury nie zaliczyli bo to nie jest zawsze efekt głupoty i braku inteligencji ale czasami zwykłego pecha lub małej odporności na stres ( przed każdym egzaminem wymiotowałam wiec wiem coś na ten temat ) . Nie ma co porównywać rozwiązywania arkuszy w domu a rozwiązywania na sali bo to jest kolosalna różnica .

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Seba2035
(Ocena: 5)
2015-07-01 19:09:34

Dzisiaj wyjaśnię dlaczego Matura jest nazywana wymysłem małpy z wodogłowiem, a osoby, które jej nie zdały należące do Rocznika 96’ można nazwać pechowcami. 30 czerwca zostały ogłoszone wyniki ogólnopolskie egzaminów maturalnych , po których okazało się ,że pomimo „nowego formatu” odsetek nie zdawalności nadal jest wysoki ,a nawet wyższy niż rok temu. Dlaczego? Powodów jest kilka . 1.FORMAT TEGOROCZNEJ MATURY Dotychczasowy model zdawania egzaminu maturalnego był przyjazny dla ucznia , całkiem łatwy i dzięki temu procent osób z Maturą był wysoki. Nikomu to nie przeszkadzało aż do września 2014 roku , właśnie wtedy „mądre głowy z Warszawy” w porozumieniu z CKE w związku z przypadkami ściągania na maturach uznały, że „Matura jest za łatwa i powinna być jeszcze bardziej wymagająca”. I co wymyślono? Nową podstawę programową i Nową Maturę , te dwa elementy miały rzekomo podwyższyć poziom edukacyjny i sprawić, aby egzaminy były miarodajne i uczciwe. Jednakże zmiany , które wprowadzono zamiast pomóc tylko utrudniły zadanie uczniom. W jaki sposób? Otóż, zmieniono Maturę ustną z polskiego , zamiast prezentacji multimedialnej uczeń losuje jeden zestaw w którym co ciekawe kryje się jedno pytanie . I tu już jest problem. Gdzie ta wspomniana sprawiedliwość na Maturze ? Nie ma , pojawia się element losowy, trafisz na dobre pytanie albo beznadziejne i to jest czymś koszmarnym! W żaden sposób nie jest pokazana miarodajność takiego egzaminu! Jakby tego było mało , uchwalono również wymóg zdawania co najmniej jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym! Co to ma być ?! Komu będzie potrzebny przedmiot rozszerzony nie pasujący do jego potrzeb i zainteresowań! Innymi słowy kolejny pomysł ministerialny okazujący się chłamem! Do Matury z angielskiego (ustnego i pisemnego) i polskiego pisemnego nie mam co się przyczepiać , przynajmniej raz. 2. OBOWIĄZKOWE ZDAWANIE MATEMATYKI NA EGZAMINIE MATURALNYM W 2010 roku ziemia się zatrzęsła pod większością maturzystów . Ogłoszono, że MEN pod przewodnictwem Katarzyny Hall ( nie Romana Giertycha jak wcześniej mówiono) że Matematyka zostaje dodana do przedmiotów obowiązkowych na Maturze. Do tego czasu , Matematykę można było zdawać ,ale dobrowolnie. Od kiedy wprowadzono przymus zdawania tego przedmiotu liczba osób , które zdały zmniejszyła się diametralnie (trzeba zdobyć 30% punktów, aby zdać) . Dla osób ukierunkowanych humanistycznie Matura z Matematyki to samobójstwo czy „wejście w paszczę lwa” . I przez taki niezdany egzamin zamyka się jakakolwiek możliwość dalszego rozwoju intelektualnego takiej osoby i trzeba czekać aż do sierpnia na następną szansę! 3. NIERÓWNOMIERNE ROZŁOŻENIE GODZIN LEKCYJNYCH MIĘDZY KLASY Nikt o tym prawie nie mówi i w większości wina za kiepskie wyniki w danym województwie zwalana jest na nieróbstwo uczniów. Z tym absolutnie się nie zgadzam! O ile z Matematyką nie ma problemu w klasach z rozszerzoną (wiadomo o która klasę chodzi ) Królową Nauk w programie , o tyle problem pojawia się w pozostałych. W pierwszej klasie liceum ilość lekcji matematyki była dla każdej klasy taka sama (5) i wydaje się że jest wszystko w jak najlepszym porządku. Niestety, schody zaczynają się w momencie przejścia do klasy drugiej i trzeciej , gdzie klasom bez rozszerzonej matmy zmniejsza się ilość godzin aż o 3 godziny tygodniowo . Nawet najlepszy nauczyciel nie wyrobi się z całą podstawą programową nie dość, że w ciągu zaledwie 8 miesięcy mając do dyspozycji 3 godziny lekcyjne co tydzień! Dla porównania Klasa posiadająca rozszerzoną matematykę w swoim programie miała 710 godzin lekcyjnych matematyki ,a pozostałe klasy zaledwie 426 . Różnica w ilości godzin jest ogromna i odzwierciedla wyniki matur z matematyki. Jeżeli nauczyciel ma więcej godzin z klasą może zrealizować wszystko z materiału , a nawet wykroczyć poza niego, dzięki czemu tacy uczniowie mają większą szansę na zdanie Matury niż pozostali potencjalni maturzyści! 4. SKALA TRUDNOŚCI ZADAŃ I teraz przechodzę do sedna sprawy. Od samego początku twierdziłem, że egzamin z matematyki jest źle skonstruowany i miałem rację. Owszem jest od 20-25 zadań zamkniętych i 9-14 zadań otwartych, tylko problem pojawia się w momencie punktacji. Zadania zamknięte są za 1 punkt , natomiast otwarte od 2 do 5 punktów . Niby wszystko jest ok, niby zadania są z materiału, który mieliśmy , ale prawda jest taka, że zadań otwartych jest za dużo! O ile zadania za 2 punkty są jeszcze do rozwiązania , o tyle za 3,4 lub 5 punktów dla osoby w klasie bez rozszerzonej matematyki lub nie mającej środków na płatne korepetycje są irracjonalne i niemożliwe do rozwiązania. Zwłaszcza zadania z tak zwanego „Piątego standardu” są absolutnie niemożliwe do rozwiązania dla takich osób. Ten typ zadań rozwiewa jakiekolwiek wątpliwości takiej osoby i dodatkowo ją załamuje, ponieważ nie wierzy w to, że w zadaniach zamkniętych uda się uzyskać odpowiednia ilość punktów. Moim zdaniem Matura z Matematyki powinna mieć 2 wersje : Dla klas bez rozszerzonej matematyki arkusz powinien zawierać od 30 -35 zadań zamkniętych i około 4-5 zadań otwartych ocenianych od 2 do 3 punktów i wersję dla klas z rozszerzoną matematyką z 20-25 zadaniami zamkniętymi i z 9-14 zadaniami otwartymi, dzięki takiemu rozwiązaniu mielibyśmy większą szansę na zdanie „egzaminu dojrzałości” , chociaż powiem szczerze jest on tak dojrzały jak ja za kierownicą samochodu osobowego, którego najprawdopodobniej rozbiłbym na pierwszej lepszej latarni. 5. PECH ROCZNIKA 96” Wracając do tematu Matur, Rocznik 96” stał się dla ministerstwa „królikiem doświadczalnym” i jest to minus. Dlaczego? Otóż tenże rocznik poddawany jest nieustannym eksperymentom władz naszej „cebulowej krainy” przez co zdanie jakiegokolwiek egzaminu staje się nielada wyzwaniem. Minus jest jeszcze jeden, roczniki 97” , 98” , 99” będą w lepszej sytuacji, dlatego iż będą wiedziały jak ta matura będzie mniej więcej wyglądać. Natomiast Rocznik 96” dowiedział się o formacie nowych matur 2 miesiące przed ich rozpoczęciem , przez co nie mógł odpowiednio się przygotować i to nie jest wina uczniów lub nauczycieli, tylko MEN-u , więc mówienie, że przedstawiciele polskiej oświaty są winni jest absolutnie błędne. A tymczasem pani minister Kluzik-Rostkowska jest zadowolona z wyników! Zastanawia Mnie , jak się można cieszyć z takich wyników! Skoro np. w województwie zachodniopomorskim zdało 70 % uczniów (najgorzej w Polsce) , 22% będzie miało poprawki (w tym ja i 11 innych osób z klasy) ,a 8% nie będzie miało możliwości upgrade’owania swojego wyniku, to skąd ten optymizm ?! To tylko dowodzi temu iż te zmiany nie przyniosły nic dobrego, a wręcz przeciwnie, a sama Matura została z kapelusza wzięta i nie powinna decydować o przyszłości licealisty! Krótko mówiąc : Im więcej zmian w Maturach tym gorzej dla uczniów! Myślę, że wystarczająco rozwinąłem zagadnienie i liczę na zrozumienie mojej i innych sytuacji. NIE MAM JUŻ NA TEN TEMAT ANI KSZTYNY DO POWIEDZENIA!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 23:29:33

Nie wszyscy muszą zdać maturę.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Fifi
(Ocena: 5)
2015-07-02 00:39:41

Seba2035, co do podanych przez Ciebie powodów: 1. matura ustna z języka polskiego została zmieniona po to aby zlikwidować problem kupowania prezentacji maturalnych, co zdarzało się nagminnie, nie sądzę żeby nowy format matury ustnej był świetnym rozwiązaniem, ale chyba jest lepszy od poprzedniego. 2. Matematyka uczy logicznego myślenia, to zupełnie naturalne że jest ona obowiązkowa na maturze. Piszesz, że dla osób ukierunkowanych humanistycznie matura z matematyki to samobójstwo. Idąc tym samym tokiem myślenia, nie powinnam zdawać matury z polskiego, ponieważ jestem osobą ukierunkowaną matematycznie? 3. To chyba oczywiste, że klasy z rozszerzoną matematyką mają dużo więcej godzin matematyki. Te klasy przygotowują się do rozszerzonej matematyki, gdzie materiału jest dwa razy więcej, nie rozumiem więc Twojego toku myślenia. 4. Egzamin z matematyki jest dobrze skonstruowany. Uwierz mi znam wielu humanistów, którzy potrafią rozwiązać zadania za 5 punktów ;) To normalne, że niektórym sprawiają trudność, ale nie każdy musi mieć 100% z matmy, aby zdać wystarczy 30%. Twój pomysł, żeby zrobić dwie matury z matematyki dla klas z podstawowym i rozszerzonym programem nauczania jest absurdalny. Przypominam istnieje coś takiego jak rozszerzona matura z matematyki i to głownie do niej są przygotowywane klasy matematyczne. 5. Zgadzam się, że rocznik 96 za późno dowiedział się jak dokładnie będą wyglądały nowe matury. Jednak nie możemy obniżać poziomu matur. Jeżeli zdaje ponad 70% jest całkiem nieźle. Nie każdy musi/powinien iść na studia, nasz rynek pracy nie potrzebuje aż tylu magistrów polonistyki, filozofii, czy socjologii :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Seba2035
(Ocena: 5)
2015-07-02 14:18:41

Fifi Miałem na myśli to,że nawet jeśli komuś się nie udało zdać matury z matematyki to powinniśmy taką osobę wspierać , a nie jeszcze dołować. Zrozum,że sukcesy młodemu człowiekowi potrzebne są jak tlen , po niezdanej maturze może zwiększyć się liczba samobójstw w Polsce i chyba o tym zapomniałeś!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 23:04:59

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

Po cholerę komuś matma na maturze? Przecież Ci,którzy chcą studiować matematykę lub inny ścisły kierunek bd z niego maturę rozszerzona pisać a w arkuszach pp z matematyki nie ma nic co by się człowiekowi w życiu przydało... Taki mamy beznadziejny system szkolnictwa zamiast nauczyć nas jak się rozlicza PIT to uczą ciągów,które się do niczego nie przydają.Paranoja...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 23:41:08

Może dlatego, że wiele kołków w dalszym ciągu myśli, że 3^3 to 9?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 10:52:24

bo matematyka uczy przede wszystkim logicznego myslenia, które jest niezbedne w dalszym zyciu, i umiejetnosc kombinowania jak cos podliczyc jest kluczowa, nawet jesli nie wiazesz przyszlosci z matma, to jest ona obecna i niezbedna w codziennym zyciu ;) pozdro

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-02 00:19:01

Jak się nauczysz logicznie myśleć na matematyce i czytać ze zrozumieniem oraz interpretować różne teksty to z każdym PITem sobie poradzisz ;) Uniwersalne umiejętności!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Alex
(Ocena: 5)
2015-06-30 22:23:51

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

Po co ten sam artykuł rok w rok? Zdawałam maturę w 2011. Nie zdało wtedy 25%. Co czwarta osoba. Dokładnie tak jak teraz. Dokładnie tak jak rok temu dokładnie jak dwa lata temu. Jaka to znowu sensacja żeby pisać o "pogromie"?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Fifi
(Ocena: 5)
2015-07-02 00:43:42

Dokładnie. Najlepsze jest to, że każdy rocznik jest przekonany że jego matura była najtrudniejsza :P Ja zdawałam maturę rok temu i zaliczyło wtedy 71%, więc był trochę większy "pogrom" niż w tym roku :P

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anna
(Ocena: 5)
2015-06-30 20:19:27

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

nie nałapać 30 % to wstyd....

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 18:07:40

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

Bez komentarza. Tak chcemy gonic zachod, narazie udaje nam sie jedynie w tym, co nie powinno.. Badzmy glabami jak anglicy czy francuzi, bo nimi latwiej sie steruje..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 21:37:49

Krytykować i jeszcze zrobić błąd... ;) Na razie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 17:15:54

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

Az przejrzalam arkusze z tego roku. Ludzie, jak mozna nie zdac?! Oo

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 16:17:54

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

Byłam przekonana że nie zdam, że braknie mi jednego punktu, z matematyki oczywiście, a tu niespodzianka miałam o 3 więcej niż się spodziewałam, niesamowita niespodzianka:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-30 16:08:18

re: Znamy wyniki MATURY 2015: To prawdziwy pogrom! Nie zdało aż...

A moja siostra zdała tak, że zapewne wystarczy jej żeby się dostać na lekarski jeśli tylko zechce

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-07-01 08:32:39

tato mój do pieca sięgaaaa, moja mamaaa - taaaka tęga!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz