Dlaczego jedni uchodzą w szkole za prymusów, a inni, chociaż często bardzo zdolni, wciąż łapią jedynki? Teoretycznie kluczowe znaczenie powinna mieć w tym wypadku wiedza i kultura osobista ucznia. Okazuje się jednak, że w rzeczywistości jest nieco inaczej....
Cztery studentki zamiejscowego wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie przeprowadziły wśród polskich nauczycieli bardzo ciekawy eksperyment. W badaniu wzięło udział 256 pedagogów z gimnazjów na Pomorzu. Respondentom pokazano cztery fotografie uczniów, na podstawie których musieli ich ocenić oraz przypisać określony zestaw cech.
Fot. Anna Długosz/wyborcza.pl
- Na dwóch była ta sama dziewczynka, na kolejnych ten sam chłopiec, tylko różnie upozowani i ucharakteryzowani - raz na ucznia grzecznego, na drugiej fotce na buntownika. Uczniów fotografowano w klasie, siedzących w ławce. Na jednej parze zdjęć siedzą grzeczni, wyprostowani, w białych bluzkach, są ładnie uczesani. Na drugiej parze dzieci mają nieco grunge`owe ubrania, a dziewczynka do tego jeszcze makijaż – relacjonuje Gazeta Wyborcza
Co pokazało to badanie? Większość nauczycieli instynktownie przypisywała negatywne cechy uczniom ubranym wyzywająco i niestandardowo. Ci ubrani skromnie i schludnie w jednej chwili dostawali najwyższe noty, postrzegani byli jako osoby grzeczniejsze, posiadające większą wiedzę.
Nic nie poradzimy na to, że nieświadomie osądzamy innych na podstawie tego, co widzimy. Może warto o tym pamiętać, kompletując na jutro swój strój do szkoły czy do pracy...
Michalina Żebrowska
Zobacz także:
Najpopularniejsze imiona dla dzieci w Polsce - Toruń, Olsztyn, Poznań, Lublin i inne miasta
Zobacz, co jest teraz na topie w Twoim regionie.
STUDNIÓWKA 2013, przegląd SUKIENEK: Na pierwszy ogień idą krótkie, seksowne kreacje!
Najwyższa pora zacząć wielkie przygotowania.