Kilka dni temu nasz bratni serwis dla facetów - Hanter.pl - przygotował subiektywne zestawienie kultowych reklam z początku lat 90. Zainspirowane męskim pomysłem wybrałyśmy własne typy w tej kategorii – bardziej kobiece, ale równie zabawne i… wzruszające. Dla jednych symbolizują czasy dzieciństwa, dla innych są wspomnieniem okresu szalonej młodości.
Gotowe na podróż w czasie? 3,2,1 – START!
Pierwsza reklama podpasek została w Polsce wyemitowana w 1992 roku, gdy okres pozostawał jeszcze tematem tabu, a epoka błękitnokrwistych spotów miała dopiero nadejść.
Zaledwie rok później polska telewizja wyemitowała jedną z pierwszych reklam zagranicznych past do zębów. My najlepiej zapamiętałyśmy blend-a-med. Może to ze względu na fenomenalną grę aktorów?
Może dwadzieścia lat temu nikt nie miał odwagi głośno powiedzieć, że to reklama o silnym, oralnym podtekście, ale wsłuchajcie się dobrze w orgazmiczne jęki w tle. Ooooch, szalejemy za Magnum!
Kiedy na ekranie telewizora pojawiał się migoczący tir pełen coca coli, można było powiedzieć, że... coraz bliżej święta! Prawdziwy smak dzieciństwa, beztroski i Zachodu. Tęsknimy!
Na początek – legendarny już obcas ze spotu telewizyjnego Mentosa. Chyba każda mała dziewczynka marzyła kiedyś o byciu niebieskooką blondynką z tej reklamy i podbierała mamie szpilki, aby do znudzenia powtarzać (z hollywoodzkim uśmiechem na ustach) frazę „Mentos – The Freshmaker”…
Lata 90. można śmiało nazwać epoką odświeżaczy - w polskich sklepach prawdziwą furorę robiły również tic-taci. Przystojny agent 007, gwiazda filmowa i… tylko dwie kalorie! My do dzisiaj wierzymy, że tic taci odchudzają!
Mydło Luksja. Ta reklama z całą pewnością zasługuje na tytuł „królowej zmysłów”. Dzisiaj zostałaby wyemitowana dopiero po 22…
Absolutnie zjawiskowa Cindy Crawford i wielki świat, jaki mogliśmy oglądać tylko w telewizji. Polki miały okazję przekonać się, że kobieta została stworzona nie tylko po to, by prać męskie koszule, ale również by pięknie wyglądać i robić karierę.
Klasyczny przykład szowinistycznego zniewolenia kobiety i sprowadzenia jej do rangi sprzętu kuchennego. Pocieszające jedynie to, że faceta zredukowano do roli wiejskiego wyrobnika…
Reklama utrzymana w klimacie kultowego filmu Kogel-Mogel, z symbolicznym przekazem otwarcia drzwi na napływającą z Zachodu modę. Pewex to już nie tylko sklep, gdzie przyjmowano jedynie dolary, a pani chowała pod ladą najmodniejsze levisy. To najlepszy antydepresant!
Lilka Tylman
Zobacz także:
Kliniki aborcyjne będą reklamować się w telewizji!
Pomysł nie spodobał się parlamentarzystom i organizacjom prorodzinnym, które go oprotestowały. Według nich, kampania może zrobić więcej złego, niż dobrego.