JUST DO IT, I`m Lovin` it, No to FRUGO, czyli najpopularniejsze hasła reklamowe świata

Te slogany przeszły go historii polskiej i światowej reklamy.
JUST DO IT, I`m Lovin` it, No to FRUGO, czyli najpopularniejsze hasła reklamowe świata
28.04.2012

Historia copywritingu, czyli pisania tekstów i haseł reklamowych, w rozumieniu współczesnym sięga lat 60. Nowojorska agencja Doyle Dane Bernbach stworzyła wówczas model zespołu kreatywnego, który wkrótce stał się standardem obowiązującym w przemyśle reklamowym. Pomysł amerykańskiej firmy polegał na wprowadzeniu podziału ról w zespole odpowiedzialnym za przygotowanie konceptu reklamowego. Taki team składał się z osoby odpowiedzialnej za wizualną stronę reklamy (czyli art directora) oraz z autora części tekstowej (sloganu i tekstu reklamowego), czyli właśnie copywritera. Tworzenie haseł reklamowych przez lata zyskało na popularności. Niektóre hasła powtarzane były jako wzorcowe i znane są do dziś – zarówno na świecie, jak i w Polsce. O których mowa?

Nike. „Just do it!”

Niewiele jest tak inspirujących i nawołujących do działania haseł jak slogan marki Nike. Reklama woła do ciebie: „Po prostu zrób to!”. I jak można się temu oprzeć? Hasło powstało w 1988 roku i używane jest do dziś jako sztandarowy slogan jednego z największych producentów obuwia sportowego na świecie. Obecnie roczny przychód Nike przekracza kilkanaście miliardów dolarów.

„Always Coca-Cola”

Na przestrzeni ponad 120 lat Coca-Cola miała dziesiątki haseł reklamowych, z których kilka okazało się naprawdę trafionych. Slogan „Zawsze Coca-Cola” został wymyślony w 1993 roku. Wcześniej równie chwytliwe hasło wymyśliła sama Agnieszka Osiecka, autorka sloganu „Coca-Cola. To jest to!” jako odpowiedź na zagraniczne „Yes Coca-Cola”. Hasło Agnieszki Osieckiej było chwytliwe i proste, dlatego się spodobało – a promowało napój po jego oficjalnym pojawieniu się w naszym kraju w 1971 roku.

NOKIA

Nokia. „Connecting people”

To hasło odpowiadające temu, co Nokia oferuje nabywcom. Nokia rozumie, że komunikacja jest fundamentalną potrzebą człowieka, pragnie zatem umożliwić ludziom ekspresję i wchodzenie w interakcje społeczne. Nokia używa tego hasła od początku lat 90. – obrazuje ono wkład firmy w bezprzewodową komunikację między ludźmi. Sama nazwa i hasło, bez logotypu, stosowane są od 1997 roku.

McDonald’s. „I’m lovin’ it”

Znane całym świecie hasło zostało stworzone przez Heye&Partner, filię McDonald’s w Unterhaching (Niemcy). „I\'m lovin’ it” była pierwszą globalną kampanią reklamową – ruszyła 2 września 2003 roku w Monachium pod hasłem „Ich liebe es”. Do końca września tego roku kampania wystartowała w ponad 100 krajach: na wszystkich rynkach, na których działa firma. Angielski początek kampanii przypadł na 29 września 2003 z muzyką stworzoną przez Justina Timberlake’a. To międzynarodowe hasło kierowane jest głównie do osób między 15. a 24. rokiem życia.

Red Bull. „Gives you wings” („Doda ci skrzydeł”)

W latach 90. marka Red Bull wpasowała się doskonale w potrzeby konsumentów i zaproponowała im nowy produkt, który szybko stał się nieodzowny dla osób uprawiających sporty ekstremalne. Hasło „Red Bull doda ci skrzydeł” używane jest w reklamach najpopularniejszego napoju energetycznego świata od ponad 10 lat. Co ciekawe, w 2008 roku Red Bull zażądał od chorzowskiej fundacji „Dodaj dzieciom skrzydeł” zmiany nazwy, ponieważ uznał, że to plagiat ich sloganu reklamowego.

No to Frugo

LG. „Life’s Good”

W 1995 roku litery „LG” rozwinięto na „Life’s Good”. To hasło pochodzi z Australii, gdzie marka LG w pierwszej kolejności testuje swoje nowe produkty. W 2008 roku firma stwierdziła, że hasło „Life’s Good” jest zbyt optymistyczne i może sprawić przykrość wielu Amerykanom pogrążonym w kryzysie. Firma LG zatrudnia obecnie blisko 200 tys. osób na całym świecie. Jej roczne obroty w 2008 roku przekroczyły 100 miliardów dolarów.

„Cukier krzepi”

Autorem tego prawdopodobnie najsłynniejszego polskiego hasła reklamowego był polski pisarz i publicysta Melchior Wańkowicz. W latach 1930-1933 pracował jako doradca reklamowy Związku Cukrowników, a w 1931 stworzył jeden z najbardziej znanych sloganów w historii polskiej reklamy – „Cukier krzepi”, za który otrzymał honorarium w wysokości 5000 zł – sumę wtedy bardzo znaczącą. Dla porównania – miesięczne wynagrodzenie prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przed wojną wynosiło 3000 zł. „Ja dostałem, jak przypuszczam, najwyższe honorarium na świecie za dwa słowa, Cukier krzepi – 5000 zł przedwojennych, czyli naówczas 500 zł przedwojennych dolarów za słowo, tak cenne mogą być słowa" – mówił o swoim honorarium Wańkowicz.

„No to Frugo”

Ten slogan znany jest do dziś. Hasło weszło nawet do codziennego użycia. Frugo pojawiło się w Polsce w 1996 roku, ale sześć lat później jego producent wystawił markę na sprzedaż. Nabywcą została firma Krynica Zdrój, która kilka lat później zbankrutowała, a produkcji napoju zaprzestano. W marcu 2011 roku markę Frugo kupiła firma FoodCare. Napój był dostępny od lipca 2011 roku w czterech kolorach, a później producent wprowadzał kolejne.

W osobnym tekście znajdziesz kultowe reklamy lat 90.

Ewa Podsiadły-Natorska

Zobacz także:

Kontrowersyjna reklama: Kosmetyczny gigant promuje RASISTOWSKIE poglądy?

Ta reklama żelu pod prysznic oburzyła cały świat.

Nieprzyzwoite reklamy – bulwersują czy przyciągają klientów? (ŚWIETNE FOTO)

Niektóre reklamy może i są niesmaczne, ale za to bardzo pomysłowe.

Polecane wideo

Komentarze (24)
Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 03.05.2012 14:14
KFC Life tastes great!
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.05.2012 11:02
nnnnnnnnnnnnnnnnmbmb ngyugnnnnnnn
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 29.04.2012 14:31
przestań się tu w końcu reklamować, bo sprawiasz wrażenie żałosnej panienki, która błaga o odwiedzenie jej bloga. nie wiem, czy ktoś go odwiedza, bo nie mam zamiaru tam zajrzeć.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 29.04.2012 10:10
opel wir leben autos
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 28.04.2012 23:54
www.zawsze-isc.blogspot.com
odpowiedz

Polecane dla Ciebie