Barbie jest ucieleśnieniem wszystkiego, co najlepsze. Dla małych dziewczynek jest niedoścignionym wzorem, ideałem. Od prawie pół wieku stanowi wyznacznik stylu i najnowszych trendów. Podąża za obowiązującą modą, czerpie inspirację z muzyki, filmu i polityki.
Barbie stała się popularna niemal z dnia na dzień. Już w pierwszym roku obecności na rynku osiągnęła rekordową wielkość sprzedaży: 351.000 lalek. Lalki sprzedawano w cenie 3 dolarów. W następnych latach sprzedaż Barbie wzrosła jeszcze bardziej, aby dziś osiągnąć najwyższy poziom w historii zabawek.
Od początku swojej wieloletniej kariery wzbudzała ogromny podziw zarówno wśród małych dziewczynek, jak i wielkich tego świata. Była muzą dla Andy'ego Warhola. Ubierali ją światowi projektanci mody: Yves Saint Laurent, Christian Dior, Valentino, Perry Ellis, Oscar de la Renta, Bob Mackie.
Historia Barbie zaczyna się w 1958 r. Stworzona została przez Amerykankę - Ruth Handler. To ona wymyśliła, że nazwie nową zabawkę właśnie Barbie. Autorka małej, cycatej blond piękności tworzyła zabawkę, nieustannie myśląc o dziewczynkach, o ich marzeniach i pragnieniach. To właśnie im dedykowana jest Barbie. Można powiedzieć, że od najmłodszych lat dziewczynki są karmione wyidealizowanym pięknem pod postacią niewinnej laleczki. Marzą, by w przyszłości być jak Barbie. Niektórym się to udaje. Z różnym skutkiem dla ich psychiki...
Pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku nastał prawdziwy boom na styl Barbie. Praktycznie wszędzie - czy to na ulicy, czy w sklepie, czy nawet w tv, można było zaobserwować ubierające się w różowe, tandetne ciuchy, z festyniarskim makijażem kobiety. Obowiązkowo z blond włosami do pasa!
Pierwsze projekty lalki były inspirowane bohaterką komiksów z lat 50. - Lili, która była postacią o kobiecych kształtach, a jej wygląd przyciągał wzrok mężczyzn.
Pierwsza Barbie miała na sobie czarno-biały kostium, klapki, okulary przeciwsłoneczne oraz kolczyki. Dodatkiem do lalki były zestawy akcesoriów. Ta mała blondyneczka zmieniała je i siebie w zależności od wymagań mas. Tym samym, coraz bardziej uzależniając dzieci.
Barbie od początków swojej kariery wzbudza bardzo skrajne uczucia. Krytykują ją szczególnie środowiska feministyczne. Według nich to wcielenie młodej kobiety, której inteligencja pozostawia wiele do życzenia, a jej uroda jest przerysowana i niemożliwa do osiągnięcia dla normalnej kobiety. W odpowiedzi na te zarzuty firma Mattel, produkująca Barbie, stworzyła całą serię „inteligentnych i wykształconych” laleczek, w postaci, m.in. Barbie lekarki, astronautki czy policjantki. To chwytliwe i pretensjonalne, ale skuteczne. Obecnie sprzedaż Barbie wynosi ponad bilion lalek. Robi wrażenie?
Jakby tego było mało, posunięto się o krok dalej. Aby zaspokoić próżność gwiazd i jeszcze podwyższyć sprzedaż, zaczęto tworzyć lalki Barbie z twarzami znanych ludzi.
Kolekcja Hollywood – można tu znaleźć takie gwiazdy srebrnego ekranu jak Scarlett O’Hara, Marylin Monroe, Diana Ross, Cher, Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Shakira. I tak oto lalka Barbie omotała cały świat, siejąc spustoszenie w głowach małych dziewczynek. Jedno jest pewne (i trzeba to powiedzieć uczciwie), Barbie to niewątpliwie najbardziej pożądana i popularna lalka w historii zabawek.