Czy czasem oglądając jakiś film, nie macie wrażenia, że "gdzieś już to widzieliście"? To uczucie występuje pewnie dość często... I chyba faktycznie coś w tym jest. Większość filmów bowiem budowanych jest na jednej podstawowej zasadzie. Dzięki temu każdy obraz ma bardzo podobny scenariusz. Zmienia się tylko epoka, wiek bohaterów, kraj albo cokolwiek innego.
Oto lista najbardziej wyeksploatowanych motywów filmowych:
Ten pierwszy raz
Motyw miłości nastolatków, uczuciowe perypatie młodych ludzi, ich pierwsze erotyczne doświadczenia to wątki, które obejrzeć można w bardzo wielu filmach. Typowym przedstawicielem tego typu produkcji jest chociażby amerykańska komedia pt. "American Pie". Film przedstawia perypetie licealistów, którzy mają poważny, fundamentalny problem. Są bardzo młodzi, chcą zdobywać świat, lecz najpierw muszą pokonać barierę... dziewictwa. Zniecierpliwieni młodzi chłopcy przekonują się, że droga do świata seksu jest pełna komplikacji, pułapek, a także upokorzeń. Czasem niestety, kończy się ona nieodwzajemnioną miłością. Opisy inicjacji seksualnej spotkać można również w polskich produkcjach. Często wplecione są one w bardziej poważną fabułę. Zobaczyć je można chociażby w filmach "Wszystko co kocham" czy "Galerianki".
Zabili go i uciekł
Filmy akcji bardzo często opierają się na tej samej fabule. Główny bohater, chcąc pokonać zło, musi stoczyć wiele walk, uczestniczyć w licznych pościgach, aby wreszcie, na końcu zwyciężyć i przywrócić światu harmonię. Pewnie nieraz zastanawialiście się, jak to się dzieje, że mimo licznych upadków, wybuchów i zranień heroiczny bohater nadal żyje. Czasem nie powstrzyma go nawet strzał z broni prosto w głowę lub w serce. Jakimś cudem zawsze udaje mu się wyjść cało z opresji. Filmów typu "zabili go i uciekł" można wyliczyć naprawdę wiele. Najpopularniejsze z nich to chociażby: "Szklana Pułapka", "Rambo", "Kill Bill", "Zabójcza broń", "Tożsamość Bourne’a" czy też "Transporter". Ich główni bohaterowie są naprawdę niezniszczalni.
Ucieczka sprzed ołtarza
Przedstawicielem tego motywu jest przede wszystkim amerykańska produkcja pt. "Uciekająca panna młoda". Głowna bohaterka, Maggie już trzy razy uciekała sprzed ołtarza, wprawiając w osłupienie niedoszłych mężów. Jest ładna, sympatyczna, powszechnie lubiana i ma powodzenie u mężczyzn, ale ciągle nie może się zdecydować na tego jedynego. Mieszkańcy rodzinnego miasteczka zastanawiają się, kiedy w końcu kapryśna panna młoda włoży obrączkę. Podobny wątek wykorzystany został również w takich polskich filmach, jak "Kochaj i tańcz" czy "Testosteron".
Skarb zawsze ginie pod ruinami
Skarb, który na koniec filmu ginie pod ruinami to bardzo powszechny motyw w wielu filmach przygodowych i archeologicznych. Indiana Jones lub Lara Croft obojętnie ile czasu nie szukaliby jakiegoś wartościowego przedmiotu, ile nie przeżyliby przy tym trudności i śmiertelnych pułapek, to i tak na koniec nie zdobywają wymarzonych kosztowności. Skarb najczęściej ginie pod ruinami świątyni, która zapada się w wyniku trzęsienia ziemi bądź też podobnych niespodziewanych okoliczności. Jednak heroiczni bohaterowie, mimo utraty wartościowego przedmiotu i tak wychodzą zwycięsko z całej sytuacji. Za swoje czyny zostają nagrodzeni wielką sławą i miłością ukochanej osoby.
Domowe imprezy alkoholowe
Wielkie domówki organizowane przez spragnioną rozrywki młodzież to wątek do znudzenia powielany w wielu, głównie amerykańskich produkcjach. Impreza zwykle przygotowywana jest bez zgody rodziców, w ich wielkiej posiadłości. Na przyjęcie zapraszani są tylko wybrani, najbardziej popularni w szkole uczniowie. Zwykle takie imprezy to okazja do wypromowania własnej osoby i zabłyśnięcia w towarzystwie. Popularne filmy wykorzystujące ten wątek to na przykład komedie: "Eurotrip", "Cała Ona", "Just dance", "Harold i Kumar" czy "Zakręcony piątek".
Końcowa walka
Ostateczna walka między dobrem a złem odbywająca się na koniec filmu to motyw, który występuje w niezliczonej ilości produkcji. Potyczki i starcia, chociaż często bardzo intensywne i dynamiczne, potrafią przeciągać się w nieskończoność. Tak jest chociażby w słynnym filmie "Matrix". Jednak ile czasu nie trwałaby rozgrywka pomiędzy przeciwnikami, i tak wiadomo, jak zakończy się walka. Zwycięstwo głównego bohatera jest bowiem nieuniknione, tak samo jak to, że na koniec filmu nad światem znów zapanuje dobro. Produkcji posiadających bardzo rozbudowaną końcową sceną walki jest naprawdę wiele. Te najbardziej znane to na przykład: "Rocky", "Gladiotor", "Wejście Smoka", czy "Romeo musi umrzeć".
Filmy, w których pojawiają się wciąż te same, oklepane wątki i motywy często przestają już wzbudzać jakiekolwiek zainteresowanie. Miejmy nadzieję jednak, że sztuki filmowej nie spotka ten sam los, co literaturę czy malarstwo, o których to dziedzinach coraz częściej zaczyna się mówić, że wszystko co w nich wartościowe i godne uwagi dawno już się wydarzyło...
Karina Hefner
Zobacz także:
Książkowa mapa świata: Bestsellery z różnych zakątków globu - od Izraela aż po Kolumbię
Akunin, Mann, Joyce – zobacz, które arcydzieła literatury światowej warto przeczytać!
Literatura z Kraju Kwitnącej Wiśni: Japońskie książki, które warto przeczytać!
Refleksja nad problemami codzienności, wewnętrznie skomplikowani bohaterowie i motyw ich przemiany duchowej - jeśli lubisz dobrą literaturę psychologiczną, koniecznie przeczytaj proponowane przez nas książki.