Obraz, wyłaniający się z badania poświęconego współczesnej kobiecości, jakie przeprowadzone zostało przez TNS OBOP na przełomie czerwca i lipca br., napawa optymizmem. Wbrew stereotypom, polskie kobiety są zadowolone z życia. Uważają się za rodzinne i pracowite, chętnie pomagają innym, są towarzyskie i chcą uczestniczyć w kulturze – tak najczęściej Polki opisują same siebie.
Dla współczesnych Polek niezwykle ważna jest rodzina. Aż 94% spośród badanych uważa się za kobiety rodzinne, a 91% twierdzi, że w przyszłości najważniejsza będzie dla nich właśnie rodzina. Współczesne kobiety odchodzą jednak od tradycyjnego podziału ról – 90% ogółu badanych uważa, że obowiązki domowe powinny być równo rozdzielone pomiędzy domowników, a 78% pań twierdzi, że kobiety pracujące zawodowo mogą dostarczyć tyle samo troski i ciepła swoim dzieciom, co kobiety zajmujące się tylko domem. 90% pań uważa swój dom za „ciepłe, przytulne miejsce”.
Najczęstsze marzenie Polek to podróże (43%), a także budowa lub kupno domu (31%). Najlepszym sposobem na stres i napięcie jest, zdaniem badanych, spotkanie z kimś bliskim lub sprzątanie (po 35%), słuchanie muzyki (27%) oraz oglądanie telewizji (21%).
Współczesne kobiety w większości są aktywne zawodowo – 67% badanych łączy prowadzenie domu z pracą. Największy odsetek pośród nich stanowią pracownice umysłowe i administracyjne (27%), pracownice handlu oraz usług (20%), a także specjalistki, samodzielne pracownice z wyższym wykształceniem (18%). Najważniejszą rzeczą w pracy jest dla Polek pewność zatrudnienia (78%) oraz możliwość rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji (75%). Jednocześnie 63% kobiet, zmieniając pracę, kierowałoby się tylko wysokością zarobków, a jedynie 31% jest w stanie ponieść wyrzeczenia, aby odnieść sukces w pracy.
Respondentki przywiązują dużą wagę do wyglądu zewnętrznego i chcą się podobać mężczyznom – 65% ankietowanych to panie zadowolone z tego, jak wyglądają, a 55% nic nie chciałoby w sobie zmienić. Jeśli kobiety zdecydowałyby się jednak zmodyfikować coś w swoim wyglądzie, najczęściej byłoby to zrzucenie zbędnych kilogramów (24% wskazań). Polki dbają o siebie, stosując kosmetyki (69%), chodząc do fryzjera (64%) oraz wysypiając się (42%).
57% pań korzysta na co dzień z Internetu – nie tylko w celach zawodowych, ale i w codziennej komunikacji, edukacji oraz uczestnictwie w kulturze. 51% stale czyta tygodniki, a 29% – miesięczniki.
TNS OBOP zapytał kobiety również o satysfakcję ze swojego życia. 44% pań odpowiedziało, że są z niego zadowolone, a jedynie 2% spośród ankietowanych wskazało na zdecydowane niezadowolenie z sytuacji, w jakiej się obecnie znajduje. 28% kobiet wierzy w jeszcze lepszy los, uznając poprawę życia w przyszłości za prawdopodobną. Zmiany na lepsze określa jako umiarkowanie prawdopodobne aż 60% ankietowanych.
(źródło www.epr.pl, TNS OBOP)