LIST: „Skąd to oburzenie na księdza, który chciał 700 zł za ślub kościelny? Należy mu się!”

05 Października 2016

Aneta komentuje nagranie ujawnione przez telewizję TVN. To uczciwa stawka?

koszt ślubu kościelnego

Kilka dni temu Fakty TVN ujawniły nagranie głosowe zarejestrowane przez parę młodą z Nowego Dworu Mazowieckiego. Narzeczeni na chwilę przed ślubem udali się do księdza, aby złożyć tradycyjną ofiarę. Wtedy okazało się, że w parafii obowiązuje sztywny cennik i należy zapłacić przynajmniej „tyle co wszyscy”. Ile? Minimum 700 zł. Kiedy padła oferta o 200 zł niższa, duchowny nie krył rozgoryczenia i miał pretensje, że stawia się go w niezręcznej sytuacji.

Krótka wymiana zdań może szokować, ale raczej nikogo nie dziwi. W wielu polskich świątyniach ustalono nieoficjalne stawki za sakramenty. Większym zaskoczeniem jest to, że rozmowa została nagrana, niż fakt, że ksiądz tak walczył o pieniądze. W efekcie nawet groził nowożeńcom - ogłoszeniem z ambony, że to msza bez ofiary i „słabszą modlitwą”, niż zwykle. Czy miał do tego prawo?

Po ujawnieniu sprawy napisała do nas Aneta, która broni pazernego duchownego. Jej argumenty nie wszystkim się spodobają…

Zobacz również: Zapomnij o świeckiej muzyce w czasie ślubu. Biskup wprowadza utwory zakazane!

 

Strony

Komentarze (43)
ocena
4.4/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-17 13:47:22

Porażka idzie na niezbędne materiały jak brałam ślub to placilam osobno pani która sprząta osobno za kwiaciarnie która ustroi Kościół osobno organista i osobno księdzu a jeszcze zbierali kolekte to się wypowiedziała pani która chyba ślubu nie brała. Zachowanie księdza dla mnie to jakaś tragedia po pierwsze zawracani dupy młodym w tak ważnym dla nich dniu jakby nie było można tego później załatwić i to jego wypowiadanie ze w jakiej sytuacji go postawili jak ma się na teraz za nich modlić tragedia zapłać 700 to się za Ciebie intesywniej pomodle !!!! To było nazucenie kwoty a nie tyle co laska a sakramenty powinny być za darmo tak nakazał Bóg nie mówił tylko tak co będziecie dużo kasować za sakramenty jeszcze trochę będzie skarbonka przy spowiedniku i będą za spowiedz kasować !!! Chodzę do kościoła i też wrzucam na kolekte nie jest wrogo nastawiona do kościoła tym bardziej ze w naszej parafi jest proboszcz który nie nazuca kwot za chrzest naszego dziecka nie chciał nic to mu sami daliśmy oby więcej takich księży z powołania

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-17 13:46:20

Porażka idzie na niezbędne materiały jak brałam ślub to placilam osobno pani która sprząta osobno za kwiaciarnie która ustroi Kościół osobno organista i osobno księdzu a jeszcze zbierali kolekte to się wypowiedziała pani która chyba ślubu nie brała. Zachowanie księdza dla mnie to jakaś tragedia po pierwsze zawracani dupy młodym w tak ważnym dla nich dniu jakby nie było można tego później załatwić i to jego wypowiadanie ze w jakiej sytuacji go postawili jak ma się na teraz za nich modlić tragedia zapłać 700 to się za Ciebie intesywniej pomodle !!!! To było nazucenie kwoty a nie tyle co laska a sakramenty powinny być za darmo tak nakazał Bóg nie mówił tylko tak co będziecie dużo kasować za sakramenty jeszcze trochę będzie skarbonka przy spowiedniku i będą za spowiedz kasować !!! Chodzę do kościoła i też wrzucam na kolekte nie jest wrogo nastawiona do kościoła tym bardziej ze w naszej parafi jest proboszcz który nie nazuca kwot za chrzest naszego dziecka nie chciał nic to mu sami daliśmy oby więcej takich księży z powołania

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Po prostu ja
(Ocena: 2)
2016-10-07 21:11:13

NIe zgadzam się z autorką tekstu. Uważam, że 700 zł to przesada, jeśli chodzi o ślub. Pani Aneta napisała, że trzeba opłacić prąd itp plus jeszcze organistę, dekoracje kościoła a wszystko trwa 2 godziny... nie wiem gdzie brała ślub, ale księdzu daje sie te 700 zł, DODATKOWO organiście, również kościelnemu, za przystrojenie kościoła też ksiądz nie odpowiada, trzeba wynająć no jakąś kwiaciarnie... doliczmy do tego kase z tacy plus nauki przedmałżeńskie... z tego robi się całkiem niezła kwota, a ksiądz koło 1000 wychodzi za jeden ślub. Dodajmy, że ślubów w ciągu jednej soboty z reguły jest więcej niż jeden, a poza tym dochodzi jeszcze ofiara z tacy z coniedzielnych i wieczornych mszy, ofiary na kościół itp... 700 zł to zdzierstwo!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
kk
(Ocena: 5)
2016-10-07 22:27:23

To nie bierz ślubu kościelnego to nie jest przymusowe!!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ola
(Ocena: 5)
2016-10-07 19:36:57

Jestem osobą wierzącą. Jednak wierzę w Boga, nie w księży. Zraża mnie to co się dzieje. Bardzo popieram Papieża. Jest naprawdę godny przykładu. Niestety większości księży ani się śni brać przykładu. Sakramenty to łaski od Boga, ksiądz to tylko sługa. Rozumiem, że trzeba za coś utrzymać kościół, ksiądz tez musi z czegoś żyć. Jednak w mojej parafii jak i w wielu innych księdzu żyje sie aż za dobrze. Wybudował sobie taka willę co większości się nie śniło nawet. Całe życie pracuje i się nie dorobię na taką. Mieszka w niej sam a zmieściłoby sie co najmniej 4 rodziny. Tylko przyjdziemy już trzeba płacić- chrzest, komunia, bierzmowanie, ślub. Dochodzi nawet do tego, że aby umrzec trzeba mieć za co..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
rooor
(Ocena: 5)
2016-10-06 21:42:12

W tym liście został poruszony temat Urzędu Stanu Cywilnego, no i właśnie.. Ślub tam kosztuje 80 zł. Cena obejmuje całą kartotekę, salę, oświetlenie, skorzystanie z tamtejszych kieliszków no i oczywiście Osobę prowadzącą ceremonię, a i na bank też trzeba posprzątać. Jedynie dodatkowy koszt to ok 40 zł dla organisty jak ktoś ma taki kaprys. Więc gdzie tu porównanie 700zł a 120 zł??

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-06 20:12:34

Nie zgadzam się z tymi kosztami,albo nie brałas nigdy ślubu albo piszesz co Ci ślina na język przyniesie.Za przygotowanie kościoła odpowiedzialna jest ekipa,która udekoruje kościół i posprząta,za co płaci para młoda,organiście też!I księdzu także i jeszcze mu mało to zbiera na tace w trakcie ślubu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-06 00:27:23

Ja też stoję po stronie księdza, jeżeli była taka umowa i taka cena to co młody myślał, że zrobi kogoś w bambuko? Mógł wybrać inny Kościół jeżeli mu cena nie odpowiadała! A jeżeli się zgodził to powinien zapłacić! Ślub kościelny nie jest przymusowy jak ktoś nie chce to niech nie bierze! Orkiestrę też chciał oszukać i dać 1000 zamiast 3000?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-06 15:51:15

Tutaj chodzi o to, że w ogóle ksiądz nie powinien żądać od nich pieniędzy. Poza tym nie wiedzieli ile będą musieli zapłacić. Polecam obejrzeć materiał.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
KK
(Ocena: 5)
2016-10-06 18:15:37

Dobrze wiedział tylko udawał Greka był przygotowany miał pieniądze a kłamał, ze nie ma a potem poszedł do komunii...ja bym mu nie dała komunii św. To zwykły oszust, który to zaplanował z premedytacją aby ośmieszyć księdza! Karma szybko wraca może wkrótce też zostanie oszukany to będzie miał nauczkę! Cwaniak! Umowa to umowa - trzeba mieć HONOR! A dlaczego niby ksiądz miałby nie brać zapłaty? To jego czas, prąd, wynajęcie Kościoła, sprzątanie...itp. itd. Trzeba być honorowym!!!! Ode mnie ślubu by nie dostał!!!!!!!!!!!!!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-08 08:31:11

do tej wypowiedzi dużo można dodać i duż można ująć.każdy ma sumienie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-05 21:57:58

My z mężem daliśmy w kopertę 500 zł. Uznaliśmy, że to adekwatna kwota "za godzinę pracy". Dodatkowo na tacy także zebrał sporo bo ludzie wrzucali po 10 i 20 zł a ludzi na mszy było jakieś 150 osób plus dzieci. Sprzątanie kościoła, kwiaty, oprawę muzyczną - płaciliśmy sami. Ale ksiądz nie żądał od nas konkretnej kwoty. Powiedział, że nie ma cennika i damy tyle ile uważamy za stosowne. wiem jednak, że są tacy, którzy żądają konkretnych kwot i to mnie oburza. Jak ktoś chce niech da i 2000 tysiące ale jakby nie patrzeć - ksiądz to nie zawód i nie powinno być dla niego ważne kto ile da - za ślub, komunię, pogrzeb, chrzest itp. Niedługo trzeba będzie płacić nawet za spowiedź. a to przecież posługa kapłańska.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonimka
(Ocena: 5)
2016-10-06 07:49:09

AMEN

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonimka
(Ocena: 5)
2016-10-06 07:49:09

AMEN

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-05 19:52:39

Zastanswialiscie się kiedyś dlaczego księża są najczęściej otyli? Bieda im w oczy raczej nie zagląda:) Już nie wspomne o autach jakimi jeżdżą. Skoro to ich "posługa" to leży w ich gesti aby udzielić mi tego cholernego ślubu czy pogrzebu bez głupich tekstów "co laska ale wszyscy płacą 1000zl" ! Jawna banda obłudnikow których opetał szatan. Wierzę w Boga, staram się chodzic do kościoła ale wybacz mi dobry Boże bo w tych skur... już nie wierzę!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 1)
2016-10-10 12:57:48

Nie pisz takich ..........wiecej,bo na zawsze zmienie stosunek Do i O ..../ ,,Wierze w Boga,staram sie chodzic do kosciola ale wybacz mi dobry Boze bo w tych skur... juz nie wierze!,, owszem do kosciola chodzi sie dla Pana Boga a nie dla ks.Wierzy sie Bogu nie ks,ale Fakt jest Faktem,ktory mowi niestety Sam za Siebie.A ... o tym doskonale wiesz,cos tu nie gra w panstwie polskim, a moze,a napewno w tej formacji.Wszystko ma jakies gr,a Milosci nie chodzi przecierz o to aby,, Kochac tak blizniego swego,, zeby spadla ostatnia koszula z niego.Nie dziwie sie temu wszystkiemu co teraz sie dzieje i dlaczego jest tak, a jest coraz gorzej....To juz nie czasy ciemnogrodu tamte czasy juz minęły../.wiem ze taki ktos jak ja by spl...ł na st....,bo Mowie co mysle ...takich ludzi nie lubi sie,Woli sie slodzacych,przyklaskujacych ...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2016-10-05 15:52:45

Slub w mojej miejscowosci kosztuje 1000 zl. Dodatkowo 250 koscielny i 300 organista. Ksiadz prosto z mostu mowi ze tyle i tyle. Nie bawi sie w zadne "cołaski".

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz