4 sposoby na regularny cykl miesięczny

21 Kwietnia 2017

Podpowiadamy, jak sobie poradzić z nieregularnością miesiączki.

nieregularne miesiączki

Masz problemy z regularnością cyklu? Spokojnie! Przyczyna tego może być prozaiczna. Jak sobie poradzić z nieregularnością miesiączki? Oto kilka podpowiedzi ginekologów i dietetyków.

Zobacz także: Wydawało jej się, że przytyła. Wystający brzuch był jednak objawem…

Zacznij się ruszać!

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Stres, niewyspanie i życie w biegu - to codzienność niemal każdej z kobiety. Niestety nie pozostaje to bez konsekwencji dla zdrowia. Najpowszechniejszą z przyczyn zaburzeń regularności cyklu są wahania hormonalne. Tymczasem ten delikatny mechanizm może być zaburzony przez ciągłe napięcie emocjonalne. Okazuje się bowiem, że stres powoduje zwiększone wydzielanie kortyzolu, hormonu nadnerczy, który oddziałuje także na hormony płciowe. - Stres, nadmierny wysiłek fizyczny i notoryczne niewyspanie może prowadzić do zaburzeń pracy układu hormonalnego, co skutkuje nieregularnymi okresami. Warto przyjrzeć się swojemu planowi dnia, spróbować uporządkować sprawy zawodowe, oddzielić od prywatnych. Regularny wysiłek fizyczny o średnim lub nawet małym natężeniu pomaga wpłynąć na równowagę gospodarki hormonalnej, a także zminimalizować negatywne skutki stresu, rozładowując emocje. Najważniejsze by wysiłek był systematyczny, więc zdecydujmy się na zajęcia, które polubimy np. z jogi, tai-chi lub pilates – mówi Magda Suchan, dietetyk, trener personalny i ekspert Fertinea.pl.

RADA: Znajdź odpowiedni dla siebie sport, który nie będzie obciążeniem. Codzienne nawyki, jak właśnie przykładowa wizyta w studio jogi stanie się odskocznią od codzienności, a tym samym pozwoli rozładować napięcie emocjonalne.

Odstaw słodycze i fast foody

Dieta jest niezwykle ważna dla utrzymaniu regularności cyklu menstruacyjnego. Jeżeli niedojadasz, przebywasz na restrykcyjnej lub ciągłej diecie odchudzającej, a może dokuczają ci zaburzenia wchłaniania wynikające z niektórych jednostek chorobowych, wtedy te czynniki mogą przyczyniać się do „kapryśnego” cyklu. Również gwałtowne schudnięcie lub przytycie nie jest korzystne dla naszego układu hormonalnego. - Dieta powinna być bogata w niezbędne składniki odżywcze: białka, tłuszcze i cukry. Z tym, że najważniejsze jest, w jakiej formie ich dostarczamy. Unikajmy przetworzonych dań, produktów gotowych z konserwantami, fast-foodów i przekąsek. Najzdrowsze są produkty pełnoziarniste, które dostarczą węglowodanów złożonych i błonnika, a także tłuste ryby, bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe np. pstrąg, łosoś, śledź czy makrela. No i podstawa naszej diety – świeże owoce i surowe warzywa – mówi Magda Suchan. Pamiętajmy także o jeszcze jednym! - Wbrew pozorom, jednym z ważniejszych tłuszczów jest cholesterol, który jest niezbędny w procesie produkcji hormonów. Nie oznacza to jednak, że musimy się objadać tłuszczami. Przeciwnie. Wystarczy wprowadzić do diety odrobinę masła, pełnotłustego mleka lub serów. Oczywiście w granicach rozsądku. Warto przy tym natomiast zrezygnować ze słodyczy oraz produktów z białej mąki – wyjaśnia dietetyczna.

RADA: Jednym z najważniejszych pierwiastków w kobiecej diecie jest żelazo. Jego brak może prowadzić nawet do zahamowania owulacji, więc warto kontrolować jego poziom. Żelazo znajdziemy w czerwonym mięsie, wątróbce, jajkach i rybach, a także w roślinach z ciemnozielonymi liśćmi, fasoli, nasionach słonecznika i nasionach quinoa. Warto sięgnąć także po suplementy zawierające ten pierwiastek.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (1)
ocena
1/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 1)
2017-04-22 10:21:29

Odwiedź lekarza powinno być pierwsze. Co to w ogóle za leczenie się sama. Na ćwiczenia i diety straci się czas jak kobiecie coś dolega i ten właśnie czas może być ważący na leczeniu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1