Jak szkodzą pigułki?

18 Kwietnia 2009

Każdy medal ma dwie strony. W tym przypadku radość z bezpiecznego seksu może zaburzać obawa o własne zdrowie. Jak na nasz organizm wpływa antykoncepcja?

Jak szkodzą pigułki?

Podczas stosowania antykoncepcji doustnej narażamy siebie na działania niepożądane, jakie owe specyfiki mogą wywołać. Warto je poznać, zanim zdecydujemy się właśnie na tę metodę zapobiegania ciąży.

1. Zaburzenia gospodarki lipidowej - są skutkiem oddziaływania hormonów na układ krążenia. W ich efekcie dochodzi do wzrostu LDL („złego cholesterolu”), a spadku HDL („dobrego cholesterolu”) oraz do zaburzeń krzepnięcia, co może przyczyniać się do powstawania zakrzepicy żylnej czy nawet zawałów serca. Na tego rodzaju skutki uboczne narażone są szczególnie kobiety palące papierosy.

2. Zwiększona podatność na rozwinięcie się raka gruczołu sutkowego - jeśli w twojej rodzinie występował już nowotwór sutka, nie powinnaś przyjmować antykoncepcji doustnej. Jednocześnie, ku pokrzepieniu serc, warto zaznaczyć, że tabletki antykoncepcyjne obniżają ryzyko pojawienia się raka błony śluzowej macicy czy jajnika.

3. Podniesione ryzyko pojawienia się raka szyjki macicy - dzieje się tak prawdopodobnie ze względu na zwiększoną aktywność seksualną, która sprzyja infekcjom. Dlatego, jeśli bierzesz pigułki, zgłaszaj się na cytologię nawet co pół roku.

4. Zaburzenia pracy wątroby, która jest filtrem wszystkiego, co wprowadzasz do krwiobiegu. Nic więc dziwnego, że jeśli przez długi okres czasu narażasz ją na działanie hormonów, zaczyna się buntować. W efekcie może pojawić się kamica pęcherzyka żółciowego, żółtaczka cholestatyczna, a nawet złośliwy rak pierwotny wątroby. Jeśli obawiasz się, że z racji długotrwałej antykoncepcji doustnej możesz być w grupie ryzyka, koniecznie zgłoś się na badanie kontrolne enzymów wątrobowych.

5. Mdłości i wymioty - są związane z działaniem estrogenów i częściej pojawiają się w przypadku kobiet z nadwagą. Jeśli wymiotujesz do około 3 godzin po przyjęciu pigułki, musisz liczyć się z tym, że może ona nie zadziałać, ponieważ hormony nie zdążyły się wchłonąć.

6. Krwawienia - jeśli nieregularne krwawienia pojawiają się w ciągu pierwszych trzech miesięcy brania tabletek, nie masz powodu do niepokoju - to normalna reakcja błony śluzowej macicy. Jeśli jednak zdarzają się w późniejszym okresie, koniecznie skonsultuj się z ginekologiem w celu wykluczenia nowotworu.

7. Obniżenie libido - z jednej strony faktycznie wiele kobiet uskarża się na osłabnięcie popędu, ale z drugiej deklaruje, że spokój i bezpieczeństwo, jakie dają pigułki, pozwala na cieszenie się seksem.

8. Przebarwienia skóry - niestety, pojawiają się na skutek ekspozycji na słońce. Szczególnie narażone są panie stosujące pigułki dwuskładnikowe. Brunatne plamy znikają bardzo wolno i to dopiero po odstawieniu antykoncepcji doustnej.

9. Przybieranie na wadze - zdaniem lekarzy pigułki same w sobie nie sprawiają, że zaczynamy tyć, natomiast przyczyniają się do wzrostu łaknienia. Jeśli masz więc tendencję do łakomstwa, poproś lekarza o tabletki ze zmniejszoną zawartością hormonów oraz zastosuj dietę.

Zobacz także:

Metody antykoncepcyjne dla mężczyzn

Wasze listy: „Pomóżcie mi dobrać metodę antykoncepcji!”

Strony

Komentarze (263)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2013-01-23 15:26:03

ja biorę od Yasminell od 10 miesięcy i jestem bardzo zadowolona, znacznie poprawiła mi się cera (mam skłonności do trądziku), libido jest wysokie, nie przytyłam -cały czas jestem szczupła, początkowo miałam duże wahania nastroju ale to już minęło.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-10-12 22:04:39

Biorę Novynette od 1,5 roku i jestem bardzo zadowolona! Żadnych skutków ubocznych, nie przytyłam, nie miewam migren etc. Co poł roku chodzę na cytologię, ostatnio robiłam badanie krwi- wszystko w porządku. Nie palę, dbam o wątobę, żadko piję alkohol. Dbam o siebie i pamiętam o tym, ze biorę tabletki. Wszystko jest dla ludzi, tylko z umiarem ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-01-02 23:00:55

ja niestety musiałam zacząć brać hormony z powodu uciążliwego trądziku , od 6 lat z nim walcze ..poprawa jest mniej mnie wysypuje i mam ładniejszą cerę ...ale buzia nie jest idealna...po tabletkach mam silne stany depresyjne , często bez powodu płacze , w nocy budzę się , denerwuje się z byle powodu czego wcześniej nie miałam ......Nie polecam gdyby nie trądzik już dawno zrezygnowałabym z tych tabletek !!!!!!!!!!!!!!!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-09-15 23:18:34

Dzięki tabletkom antykoncepcyjnym nabawiłam się nadkrzepliwości krwi w zaawansowanym stopniu, oraz żylaków na całych nogach, a mam dopiero 18 lat! Tabletki są bardzo wygodną metodą antykoncepcji, ale cena jaką teraz za nie płace jest za duża, a wszystko przez niedopatrzenie pani ginekolog. Dlatego jeśli ktoś w rodzinie ma żylaki, to błagam nie bierzcie tabletek, może się to żle skończyć.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-07-27 11:28:13

Słyszałyście o tańszym odpowiedniku Harmonetu-Sylvie20? Miałam receptę na Harmonet i pani w aptece zaproponowała mi Sylvie20, czy tak bez konsultacji z lekarzem mogę sama zadecydować o tym, że chcę brać Sylvie? Zaznaczę, że Sylvie są prawie o połowę tańsze niż Harmonet.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-07-01 09:45:03

hm.. witam :) mam takie pytanie. Jestem wlasnie w przerwie brania tabletek oc-35. Lekarz przepisal mi Yasminell. i moje pytanie jest takie, czy moge od razu po tej 7 dniowej przerwie przyjmowac Yasminell? czy musze zrobic przerwe miesieczna miedzy tabletkami?? proszee o odp :) gosia2299@interia.pl Pozdrawiam!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-06-13 17:33:00

Pominięto tu jeszcze jeden negatywny skutek.... Kobieta, która pali nie powinna przyjmować pigułek... To połączenie z pewnością wywoła raka!! Jeśli nie wierzycie to zapytajcie sie lekarza o tabletki antykoncepcyjne oczywiście wspomniając tu fakt, że palicie papierosy.Mało który lekarz przepisze wam tabletki, chyba że patrzy na swoją korzyść a nie na zdrowie pacjentki...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-06-01 09:07:00

Przetestowałam już z lekarzem wszystkie dostępne na rynku-zawsze męczyły mnie migreny, spadek libido i stany depresyjne, skurcze łydek i nawracające grzybice pochwy......skończyłam z pigłukami, mam Mirenę- żadnych skutków uboczmych.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-05-10 20:55:00

ja biore Yaz i nie narzekam jak narazie...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-05-06 23:47:00

ja zaczełam 3 opakowanie Yasminelli. czuje taki lekki świąd na plecach, piersiach, brzuchu. jakby łaskotanie tyle,że niezbyt przyjemne.czy to może być od tabletek, jakis skutek uboczny? prosze o odp.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz