Jak sobie radzić z napięciem przedmiesiączkowym? (Dieta, pomocne zioła, joga i...)

28 Lipca 2013

Ach, ten nieznośny PMS. Co robić, gdy cię dopada?

PMS

Z szacunków wynika, że na zespół napięcia przedmiesiączkowego (z ang. premenstrual syndrome – PMS) cierpi nawet co druga kobieta. Może on trwać od kilku do kilkunastu dni przed menstruacją i ustępuje z chwilą jej rozpoczęcia. Chodzi o zespół objawów fizycznych, psychicznych oraz emocjonalnych, z którymi zmaga się tak wiele z nas. „PMS to koszmar. Staję się płaczliwą histeryczką, nic mi się nie chce, wszystko mnie denerwuje, a narzeczonego rozszarpałabym na strzępy. Czuję się wtedy fatalnie, nie znoszę samej siebie, chce mi się wyć do księżyca, nie umiem nad sobą zapanować, wszyscy mają mnie dosyć” – opowiada Sylwia.

Skąd się to bierze?

Eksperci do dziś spierają się, co wywołuje napięcie przedmiesiączkowe. Najbardziej prawdopodobna jest teoria, która zakłada, że PMS to skutek zaburzeń hormonalnych występujących pod koniec cyklu miesięcznego. Dzieje się tak w efekcie nadmiernej produkcji estrogenów przy niedoborze progestagenów. Z badań wynika, że u podłoża zespołu napięcia przedmiesiączkowego leży działanie endogennych metabolitów progesteronu na poziomie ośrodkowego układu nerwowego. Istnieje również teoria, zgodnie z którą na napięcie przedmiesiączkowe wpływają wahania w wydzielaniu dopaminy i serotoniny (to neuroprzekaźniki odpowiadające za nastrój). Na występowanie PMS mają wpływ również czynniki genetyczne.

Strony

Komentarze (4)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2017-02-21 12:16:43

Joga rzeczywiście pomaga, ale już bardziej intensywne ćwiczenia według mnie tylko nasilają objawy PMS. Bardzo dbam za to o swoją dietę. Jem dużo ryb, warzyw, kasz. Biorę też suplementy diety jak Neoglandyna.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
burgund
(Ocena: 5)
2016-02-10 18:14:25

re: Jak sobie radzić z napięciem przedmiesiączkowym? (Dieta, pomocne zioła, joga i...)

Wiesiołek świetnie działa na PMS. Jedna z niewielu roślin o naprawdę skutecznym działaniu. Najlepszy w zielonym opakowaniu :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Iza
(Ocena: 5)
2013-07-31 23:20:14

re: Jak sobie radzić z napięciem przedmiesiączkowym? (Dieta, pomocne zioła, joga i...)

Na bóle przedmiesiączkowe polecam regularne bieganie! Od kąd zaczęłam biegać odczuwam znaczną poprawę mojego samopoczucia, bóle także ustąpiły. Pozdrawiam :-)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2013-07-30 13:31:21

re: Jak sobie radzić z napięciem przedmiesiączkowym? (Dieta, pomocne zioła, joga i...)

heh znam to... podczas 3 lat brania antykoncepcji zapomnialam co to PMS, teraz niestety gdy odstawilam tabsy- bardzo szybko sobie przypomnialam co to jest ;//

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1