Biurowy fitness dla pracoholiczek

21 Października 2008

Codzienne siedzenie przez wiele godzin w jednej pozycji powoduje bóle kręgosłupa, pleców, barków, uczucie ciężkich nóg. Najlepszym lekarstwem na te dolegliwości jest ruch.

Biurowy fitness dla pracoholiczek

Większość z nas, siadając za biurkiem, przyjmuje pozycję, która tylko pozornie jest wygodna, mięśnie są wciąż napięte. Taki stan powoduje przewlekłe bóle. Ich nieleczenie grozi promieniowaniem na coraz większe obszary ciała. Wielogodzinne siedzenie za biurkiem zwiększa ryzyko chorób serca, otyłości, cukrzycy, odwapnienia. Wszystkiemu winny brak ruchu.

Naprzeciw tym problemom wyszli brytyjscy pracodawcy, którzy pracownikom zaczęli umieszczać pod biurkami urządzenia wyglądające podobnie do steperów. Są połączone bezpośrednio z komputerem - jeśli przez dłuższą chwilę przestajemy nimi pracować, odłączona zostaje myszka.

Dopóki Polscy pracodawcy nie zaczną myśleć o zdrowiu osób spędzających całe dnie za biurkami, mamy dla was zestaw ćwiczeń i zachowań, które pomogą ograniczyć negatywne skutki siedzącego trybu pracy.

Zestaw przygotował ortopeda, Piotr Szymanka, z Centrum Medycznego Damiana dla „Dziennika":

  • Postaraj się co trzydzieści, czterdzieści minut wstać od komputera i się przejść; jeśli masz możliwość, niech to będą schody, nogi będą pracowały w różnych płaszczyznach.
  • Podczas tego krótkiego spaceru rozciągnij się.
  • Dopompuj trochę krwi, ruszaj energicznie ramionami w górę i w dół.
  • Rozluźnij mięśnie karku, wysuń głowę do przodu i odchyl ją maksymalnie do tyłu.
  • Podczas siedzenia unieś nogi do góry i wykonaj kilka obrotów stopami w powietrzu, tak aby dopłynęła do nich krew.
  • Podkurczaj i rozprostowuj palce u stóp.
  • Zaciśnij pięści tak, by zbielały kostki, powoli zaczynaj odginać palce, aż poczujesz, że się rozluźniają mięśnie.
  • Zegnij rękę, napinając biceps, a później rozluźnij mięśnie i opuść rękę bezwładnie.
  • Siedząc na krześle obrotowym, trzymaj się mocno biurka i wykonuj energiczne skręty biodrami - barki i tułów muszą być cały czas nieruchome.
  • Odjedź na krześle od biurka i bez pomocy rąk czy nóg przyjedź do niego z powrotem.
  • Zrób ćwiczenie "dyrektorskie" - wstań, oprzyj dłonie na dolnej części pleców i wypchnij biodra do przodu, a ramiona do tyłu, wyginając kręgosłup w łuk. W tej pozycji przechadzaj się przez pięć minut.
  • Usiądź na krześle po turecku, chwyć podłokietniki, wciągnij brzuch i unieś się kilkanaście centymetrów nad krzesłem. Wytrzymaj 10 sekund.
  • Stań w drzwiach, chwyć framugę po obu stronach, zrób krok do przodu, aż poczujesz, że rozciągają się mięśnie klatki piersiowej; powtórz kilka razy.
  • Co jakiś czas odrywaj wzrok od komputera. Popatrz w dal na odległość 200 - 300 metrów. Potem skupiaj wzrok na przedmiocie położonym raz bliżej, raz dalej - przyniesie to ulgę zmęczonym oczom. Co jakiś czas rozluźniaj też gałki oczne - patrz spokojnie w prawo, w lewo, w górę, w dół.
  • Postaraj się o wygodne obuwie, żeby stopa czuła się komfortowo.
  • Po powrocie do domu załóż od razu kapcie albo klapki, tak by stopa zaczęła oddychać.
  • Rozluźnij nadgarstki. Trzymanie dłoni w tej samej pozycji i klikanie myszą powodują przeciążenia i ręka szybciej się męczy.
  • Wstań od biurka i kilkakrotnie wespnij się na palce, aby rozciągnąć nogi; możesz dodać do tego ćwiczenia ręce.
  • Zamiast napojów energetyzujących przerzuć się na pobudzające herbatki.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (16)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2011-07-19 20:28:44

MQ67K6 mckakadwmzhv

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-07-17 14:59:39

KRKswo qcldlukpibqf

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-07-17 09:41:52

Big help, big help. And superlative news of cousre.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-04-28 23:23:00

Reakcja pozostałych pracowników w biurze byłaby bezcenna ;D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-22 14:37:00

Ciekawe rady.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-21 18:27:00

no ale nie ma sie tez co przetrenowywac.. my w szkole wczoraj na wuefie takie ćwicznia robilismy na prosty kręgosłup i dzisiaj w nocy mnie tak szyja bolala glowy nie moglam glowypodniesc od poduszki obracac sie w prawo nie moge bo boli i glowa tez tak w jedna strone idzie chociaz sie staram trzymac prosto, to chyba od tych ćwiczen.. mieliscie kiedys takie cos ,zakwasy to sa czy co? matrtwie sie troche :( dlugo to bedzie trwac wie ktos moze plis niech ktos napisze nuśka

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-21 17:54:00

haha :D jakby to pracodawca zobaczyl to by chyba sobie cos pomyslal o nas haha :D idąc wygieta w łuk w okolo biorka przez 5min haha ; )

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-21 16:15:00

Rady napewno dobre i pożyteczne.... ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-21 15:43:00

[quote="Gosc"]Usiądź na krześle po turecku, chwyć podłokietniki, wciągnij brzuch i unieś się kilkanaście centymetrów nad krzesłem. Wytrzymaj 10 sekund. < -- i zxe niby co lewitować mam. ?[/quote] że niby masz ćwiczyć mięśnie rąk podnosząc się na nich ;]

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-10-21 14:40:00

Usiądź na krześle po turecku, chwyć podłokietniki, wciągnij brzuch i unieś się kilkanaście centymetrów nad krzesłem. Wytrzymaj 10 sekund. < -- i zxe niby co lewitować mam. ?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz