Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

12 Czerwca 2015

Cyce na ulice! – nawołują młode matki. Inni się oburzają: tak nie wypada. I kto ma rację?

karmienie piersią

Beata niedawno została mamą. Swojego synka karmi piersią. Początki były trudne. Gdy wybrała się z koleżanką do galerii handlowej i Bartuś się rozpłakał, od razu pomyślała, że jest głodny. „Byłam trochę zdezorientowana, bo siedziałyśmy w kawiarni” – przyznaje. W pierwszym odruchu chciała iść do łazienki i tam nakarmić synka, szybko przyszło jednak oprzytomnienie. „Jak miałabym to zrobić? W kabinie, siedząc na sedesie? Bartuś płakał coraz głośniej, więc postanowiłam nie czekać” – mówi Beata. Dyskretnie nachyliła się nad dzieckiem, wysunęła pierś z biustonosza i zaczęła karmić. Malucha – i siebie – nakryła przy tym dużą apaszką.

Czy ludzie się na nią patrzyli? „Pewnie, że tak, zwłaszcza faceci” – przyznaje moja rozmówczyni. Choć pole dla wyobraźni mieli nieduże: Beata zadbała o to, by nie epatować nagim ciałem. Uważa, że zrobiła wszystko, by nie rzucać się w oczy. A i swojemu synkowi zapewniła intymność. „Nakarmiłam go, wytarłam, włożyłam do wózka. Myślę, że niektórzy nawet nie zwrócili na nas uwagi”.

Mniej szczęścia miała kobieta, której historię przed paroma miesiącami nagłośniły media. Rzecz miała miejsce w Radomiu. Gdy w kawiarni zaczęła piersią karmić trzymiesięcznego synka, ochrona galerii handlowej, gdzie znajdował się lokal, wyprosiła ją. Kobieta była zaskoczona tym bardziej, że w kawiarni oprócz niej nie było nikogo. Okazało się, że na monitoringu wypatrzył ją jeden z ochroniarzy. W rozmowie z dziennikarką radomskiego oddziału „Gazety Wyborczej” przyznała, że w Warszawie, gdzie mieszka, nigdy jej się coś takiego nie przydarzyło, mimo że karmi w wielu miejscach.

To naturalne i piękne

Polacy do publicznego karmienia piersią mają ambiwalentny stosunek. Gdy „Gazeta Wyborcza” zapytała internautów, czy widok kobiety karmiącej niemowlę w miejscu publicznym ci przeszkadza, 76 proc. osób odpowiedziało, że nie, bo to naturalne, a 20 proc., że tak, bo kobiety powinny to robić w ustronnych miejscach. Zdania na ten temat nie miało 4 proc. internautów.

Strony

Komentarze (78)
ocena
4.8/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Scholastyka
(Ocena: 5)
2015-07-02 18:48:17

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Ja mylę , ze w ogóle karmienie piersią jest ok. Ale nie demonizujmy, jeżeli któraś z nas nie może karmić piersią nie znaczy że jesteśmy złymi rodzicami...:) Bo co mogą na ten temat powiedzieć tatusiowie ;p .A tak na poważnie , jeżeli dziewczyna się nie obnaża a karmi dyskretnie, to wszystko chyba w porządku? Sama karmiłam butlą i moja córa miała z tego powodu zaparcia i zmuszona byłam podawac Dicopeg Junior. A z tego co mi wiadomo , mamy które karmia swoje pocieszki piersią takich problemów raczej nie mają....

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 19:22:56

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Rozumiem, ze karmienie piersią jest obowiązkiem? Jeśli matka nie karmi swojego dziecka piersią, mam rozumieć, ze jest matka wyrodna? Bo wnioskując po niniejszych komentarzach to cześć kobiet powinna smażyć się juz w piekle...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 16:01:32

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Dla mnie to jest obrzydliwe, sorry.. Tak jak ktoś wczesniej napisal - jak wyjdziesz na zewnątrz topless to dostaniesz mandat, a jak wywalisz cyce to nic sobie z tego nie robią. Osobiście byłam świadkiem kilka razy takiego zdarzenia, głównie w parkach , gdzie matki jakby były u siebie w domu wywalają cyce i karmią dziecko. Nawet byłam świadkiem, jak jedna kobieta na ławce w parku karmi dziecko, a dalej stoi trzech facetów i się lampi, jakby byli w teatrze czy kinie. Obrzydliwe...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
sonia
(Ocena: 5)
2016-01-29 19:33:19

kobiety zacznijcie szanowac swoją intymnośc,a nie zasłaniajcie sie tym że musicie wywalić pierś i karmic na polu ,przeciez nie każdy musi znosic czyjąś nabrzmiała brzydka piers i karmic ,sa do tego domy ,to nie seksowny widok raczej nie ,jestesmy ludzmi a nie zwierzętami ,nie róbcie z siebie takich mamek ,bo to jest nieapetyczny widok ,karmisz piersią to tylko twoja sprawa intymna a nie innych ludzi,trochę szacunku dla siebie i innych ludzi i nie mozna zmuszac do widoku takiego drugich osób

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 14:05:15

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Nie przeszkadza mi publiczne karmienie piersią (np. w restauracji), ale niech kobieta zakryje się jakąś chustą i będzie ok.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ego
(Ocena: 5)
2015-06-13 07:41:50

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Niektóre komentarze mnie podłamują. Wszędzie na reklamach golizna, a Wy czepiacie się karmiących piersi? Nie widziałam matki "wywalającej cycka" na stół, ale główkę dziecka przyklejoną do kawałka skóry, bo brodawka jest w ustach. Wszędzie wokół sex, porno a Wy macie problem z czymś pięknym i naturalnym. Odciąganie laktatorem? To po to matka wyrywa się z domu, żeby wcześniej szykować pół godziny mleko?! Mało ma obowiązków?! Laktator jest potrzebny, gdy mama zostawia dziecko z kimś innym, a nie gdy zabiera ze sobą.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 1)
2015-06-13 09:34:57

Wywalanie cyców na wierzch jest niesmaczne. Tak, widziałam mamuśki, które wcale się nie zakrywały. Dla mnie to obrzydliwe, kiedy jem sobie obiad w knajpce, a ktoś obok nagle wywali cyce i zaczyna karmić. I nie bulwersuj się tak, nie każdy chce oglądać Twój biust. Tak samo irytuje mnie wszechobecna golizna jak i karmiąca matka. A jak masz za dużo obowiązków i nie dajesz rady z odciągnięciem sobie mleka, to może nie trzeba się było decydować na dziecko? Widzę tutaj nieźle sfrustrowaną mamusię.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ego
(Ocena: 5)
2015-06-13 14:21:52

Dziękuję za błędną ocenę psychologiczną. Pierwsze dziecko karmiłam w domu, ale za miesiąc po drugim porodzie ruszam z moimi jędrnymi mlecznymi piersiami na zewnątrz i jedyną osobą, która je tam zobaczy będzie córa.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 16:26:59

Jeśli uważasz, że karmienie piersią jest obrzydliwe, to masz jakiś problem... I ja mówię tu serio. Poza tym, też kiedyś myślałam, że to nie zajmuje dużo czasu, a jak urodziło mi się dziecko, to się zorientowałam, że jednak więcej rzeczy do roboty jest niż myślałam i ostatnie o czym marzę, to czekanie, aż będę miała wystarczająco mleka, by warto było je odciągnąć i potem robienie tego tylko dlatego, że jakaś kobieta czuje obrzydzenie na widok jedzącego dziecka. @Ego, go for it! ;) Ja powiem Ci, że spotykam się od czasu do czasu z karmiącymi matkami i zawsze właśnie jest to widok, w którym widzę jedynie ewentualnie górną część jednej piersi (a nie "wywalanie cyców") i potem główkę dziecka, które wszystko zakrywa.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 1)
2015-06-13 20:12:43

Nie, nue mam problemu. Po prostu, jak już pisałam, widziałam dużo matek, które wcale się nie zakrywały i to nie było fajne. Co więcej, byłam świadkiem, jak jedna z matek zaczęła karmić dziecko w restauracji, kiedy akurat jadłam obiad, i tu Was zaskoczę, nie tylko mi się to nie podobało. Mam czasem wrażenie, że niektóre matki myślą, że wszystko im się należy, bo urodziły dziecko. Serio to takie osiągnięcie?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ego
(Ocena: 5)
2015-06-13 22:24:10

Urodzenie nie, ale wychowanie i dbanie o zdrowie dziecka już tak...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-27 09:49:27

widac ze nie jestes matka

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
ola
(Ocena: 5)
2016-01-29 19:38:51

mleka nie szykuje się pół godziny ,dziecko karmi się w spokoju i w ciszy w domu a nie na polu ,gdzie gwar ,pierś powinna byc przemyta do karmienia a nie spocona i pchać dziecku do usteczek brudna brodawke ,a gdzie ta higiena ,dziecko trzeba przwinąc do karmienia co na polu bedzie przewijac ,a przemyć dziecko na polu bez przesady z tym karmieniem publicznie ,wystawianie się i pokazówka że ma prawo bo karmi dziecko ,to osobista intymna sprawa kobiety a nie innych ludzi ,nie kazdy lubi patrzeć bo to nie jest takie apetyczne ,tym bzrdziej ze taka kobieta nie jest seksowna ,wszyscy musza widziec jej cyc ,troche kultury intymnej i skromnosci dla siebie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 01:04:11

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Wg mnie, nie ma problemu, żeby matka karmiła dziecko w miejscu publicznym, jednak uważam, że powinna delikatnie przykryć pierś i główkę dziecka lekką chustą. A jeżeli nadal ktoś ma z tym problem, to chyba jest mu ciężko pojąć, że trudno jest czasami znaleźć ustronne i ciche miejsce, żeby nakarmić dziecko.. trochę rozumu.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 21:28:59

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

ale to jest nie higieniczne, bardziej higieniczne jest używanie laktatora i podgrzewanie mleka... nie żyjemy w średniowieczu

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 22:12:05

Co jest niehigieniczne? Karmienie dziecka piersią? Masakra, skoro nie żyjemy w średniowieczu i karmienie dziecka jest niehigieniczne, to może warto zapładniać się sztucznie, bo nie powiesz mi, że jakikolwiek seks jest bardziej higieniczny.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 23:24:44

Podgrzewanie mleka - chyba Ty utknelaś w średniowieczu i zapoznaj się z zaleceniami WHO jak chcesz się wypowiadać -zagrzanie mleka = zabicie przeciwciał

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 12:48:24

nie słyszałam większej głupoty - to czemu musisz za każdym razem sparzyć lub sterylizować butelke? dlatego, że to higieniczne?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Mia
(Ocena: 1)
2015-07-02 17:29:42

Ale przeciwciała ogólnie są tak jakby martwe... A przynajmniej nie żywe. To zwykłe białka, mogą co najwyżej zdenaturować w wysokiej temperaturze a nie umrzeć ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 18:34:43

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Ej, czy kobieta wywalając cycek na wierzch nie wstydzi się? Zrobiła by to samo przed ciążą ? Czy po ciąży cycek magicznym sposobem zmienia się w " przedmiot do karmienia" który każdy może zobaczyć? Jestem ciekawa...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 01:06:31

Czego ma się wstydzić? Że karmi swoje dziecko? Wystarczy przykryć lekko chustą i znika problem dla osób, którym się ten "przedmiot do karmienia" rzuca w oczy.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 22:33:14

Tak, po ciąży piersi stają się w magiczny, naturalny, spowodowany grą hormonów, sposób "przedmiotem do karmienia" :-) Gdzie te kobiety z "cyckami" na wierzchu? Ja spotykam tylko takie, które nie wiadomo, czy karmią czy przytulają...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 18:29:59

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

Ludzie, karmienie karmieniem, ale nie każdy w miejscach publicznych chce oglądać gołe cyce. Nie każda kobieta też chce żeby jej partner oglądał gołe cyce np. podczas randki w kawiarni. Rozumiem w parku na spacerku, przykryć się jakąś apaszką czy pieluchą ale jeżeli wiemy że idziemy w miejsca " bardzo publiczne" to mamy XXI wiek i istnieje coś takiego jak ściągaczka do mleka i butelka. Wystarczy odciągnąć mleko i na czas spaceru nakarmić butelką....Swoją drogą zastanawiam się gdzie na czas karmienia podziewa się wstyd...Ciekawe czy któraś z tych mam które tak ochoczo wywalają czasem całego cycka na wierzch zrobiła by tak przed ciążą...Cycek to cycek niezależnie od tego czy z mlekiem czy bez.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 19:05:36

Wstyd to najgorsze ograniczenie wszystkich ludzi według mnie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Matka karmiąca
(Ocena: 5)
2015-06-13 12:38:48

Autorce komentarza polecam dokształcenie z dziedziny laktacji - duża część dzieci karmionych piersią nie potrafi jeść z butelki gdyż smoczek zaburza prawidłowy odruch ssania.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 16:29:21

Niestety wiele komentujących tu osób ma znikomą wiedzę na te tematy. Co oczywiście nie przeszkadza im się wypowiadać,

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
ania
(Ocena: 5)
2015-06-12 16:28:08

re: Publiczne karmienie piersią - dobry pomysł?

dobrze jedna kobieta się wypowiedziała w artykule, niech te matki szanują też uczucia innych.. może ja pijąc kawę w kawiarni nie mam ochoty oglądać gołych cycków.. przecież można dziecko nakarmić w domu, ewentualnie odciągnąć pokarm i karmić z butelki w miejscu publicznym..

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 16:36:42

No to może podejdź do takiej kobiety i powiedz jej: "ja właśnie tu piję kawę i nie mam za bardzo ochoty oglądać pani gołych cycków, więc mogłaby pani może pogłodzić trochę swoje dziecko, żebym mogła czuć się komfortowo?" :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 18:32:08

Nie, nie trzeba głodzić dziecka, wystarczy mieć mózg:) I zaopatrzyć się w coś takiego jak ściągaczka do mleka. Najtańsza 20 zl w każdej aptece, jak kogoś stać na kawiarnie to stać i na ściągaczkę.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 19:04:27

Cóż, nie każdy musi lubić to lubić.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 19:04:52

sorry za dwa "lubić", niechcący

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-12 19:06:55

tak świetny pomysł, wprost genialny problem jest w tedy gdy mleka nie da się odciągnąć. Dziecko się najada a przy próbie ściągnięcia udaje się co najwyżej 20-30 ml i jak tym mam nakarmić dziecko? Tak są takie sytuacje znam takie osoby i sama tak mam. Wyciąganie na wierzch cyca bez ceregieli nie jest okej ale według mnie nakarmienie dziecka gdzieś trochę na uboczu albo zakrycie się czymś czy odwrócenie od ludzi nie jest czymś strasznym....

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-06-13 12:49:33

ehhh-przeczytaj słownie JEDEN artykuł o laktacji! Butelka zaburza odruch ssania, niektóre dzieci nie potrafią z niej pić+wiesz ile trwa ściaganie mleka?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz