Jak nauczyć dziecko sprzątać?

16 Stycznia 2009

Sprzątanie pokoju pociechy to dla ciebie prawdziwy koszmar? A może masz wrażenie, że twoje życie kręci się wokół ciągłego zbierania porozrzucanych zabawek? Pokaż swojemu dziecku, jak samodzielnie dbać o porządek i udowodnij mu, że sprzątanie też może być niezłą zabawą!

Jak nauczyć dziecko sprzątać?

Porozrzucane po całym mieszkaniu góry piętrzących się zabawek to prawdziwy koszmar. Jeśli nie masz już siły na ciągłe sprzątnie po swoim dziecku, naucz je, jak samodzielnie dbać o porządek oraz pokaż, jak może ci pomóc w lekkich pracach domowych. Gwarantujemy, że wspólne sprzątanie może być świetną okazją do udanej zabawy

Psychologowie twierdzą, że dziecko powinno porządkować swoje zabawki już od 3. roku życia. W tym wieku maluch wie, że wszystko ma swoje miejsce i kolejność. Dzięki temu, posiada zdolność przewidywania pewnych zdarzeń, a co za tym idzie, czuje się bezpiecznie. Pamiętaj, że w miarę, jak rośnie, powinien mieć coraz więcej obowiązków. I tak, dzieci w wieku:

3 - 5 lat - powinny porządkować swoje zabawki oraz sprzątać ze stołu po posiłkach;

6 - 8 lat - potrafią już wyrzucać śmieci, karmić zwierzęta domowe, nakrywać i sprzątać ze stołu oraz porządkować ubrania w szafach;

9 - 11 lat - powinny wychodzić na spacer z psem, myć i wycierać naczynia, odkurzać w swoim pokoju, segregować rzeczy do prania oraz składać je po praniu;

nastoletnim - potrafią wykonywać wszystkie prace domowe.

Naukę robienia porządków najlepiej rozpocząć na forum całej rodziny. Warto sporządzić listę codziennych obowiązków i sprawiedliwie je rozdzielić. Ty, jako gospodyni, powinnaś starannie omówić zadania i klarownie określić swoje wymagania. Najmłodszym dzieciom trzeba przypominać o wypełnianiu obowiązków, najlepiej sygnalizując to około pół godziny przed rozpoczęciem porządków. Aby umilić tę czynność, na początek przeprowadzić wspólne, generalne sprzątnie. Kup kilka plastikowych pudeł i wiklinowych koszyków, a następnie wyznacz w nich stałe miejsca dla poszczególnych drobiazgów. Dzięki temu, maluch będzie wiedział, gdzie odłożyć daną rzecz po skończonej zabawie.

Początki nauki sprzątania nie są łatwe. Małe dzieci szybko się nudzą, a porządki na pewno nie należą do najciekawszych czynności. Aby zachęcić je do sprzątania, zaoferuj swoją pomoc i pokaż, że zależy ci na współpracy. Powiedz np.: „Ty pozbieraj klocki, a ja uporządkuję pluszaki”. Po skończonym sprzątaniu, jeśli widziałaś, że maluch się starał (nawet jeśli coś nie wyszło), pochwal go i podziękuj.

Praktyczne porady:

  1. Miej świadomość, że pewien nieład w domu trzeba po prostu zaakceptować.
  2. Wymyślaj połączone ze sprzątaniem atrakcje, np. rzut klockiem do celu, wyścigi (kto pierwszy napełni swoje pudełko samochodami) albo zabawę w dom i ścieranie kurzów.
  3. Sprzątając razem z dzieckiem, czasami zrób coś źle. Maluch na pewno zauważy twój błąd i z satysfakcją cię poprawi.
  4. Kierując polecenia do dziecka, zawsze wyrażaj się jasno. Zamiast nerwowo rzucić: „Posprzątaj samochody”, powiedz spokojnie: „Na podłodze leżą porozrzucane auta. Schowaj je do zielonego kartonu”.
  5. Postaraj się, aby malec nie miał dostępu do wszystkich szaf i szufladek. Zamknij je przy pomocy specjalnych zatrzasków, a dzięki temu unikniesz zabawy garnkami albo krawatami taty.
  6. Wykorzystaj, że dzieci lubią prawdziwie dorosłe czynności. Dla czterolatki ogromnym wyróżnieniem stanie się możliwość wspólnego rozwieszania prania albo ścierania kurzów.
  7. Jeśli szukasz praktycznych pomysłów na zabawy z dzieckiem podczas sprzątania, koniecznie zainwestuj w książkę autorstwa Giseli Walter - „Wesołe zabawy w czasie gotowania i sprzątania”.

Strony

Komentarze (57)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2011-11-19 10:26:05

i tak nie lubie sprzatac. Heh chyba ze mam wene...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-07-30 01:33:55

g

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-07-30 01:33:29

Ciekawe informacje o wychowaniu dzieci można również znaleźć na stronie lekcjawychowania.pl

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-04-03 15:58:00

[quote="Gosc"]a jak dziecko wyroslo na 28-letniego faceta i nikt nie nauczył go sprzątać to jak sobie teraz z nim poradzić?[/quote] Jak Go mamusia nie nauczyła, to Tobie też się nie uda :( Niestety, też tak mam :(

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-03-09 21:39:00

a jak dziecko wyroslo na 28-letniego faceta i nikt nie nauczył go sprzątać to jak sobie teraz z nim poradzić?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-03-09 15:33:00

Jakoś niewidze tych 9-11 latków z wielkimi psami...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-02-21 19:05:00

[quote="Gosc"]haha mój braciszek ma 2,5 roku i już sprząta po sobie , a ja mam 14 i niiiiiic xd mój pokój jak burdel wygląda XD .[/quote] no to masz się czym chwalić... pogratulować braciszka aby...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-01-22 17:53:00

hah albo dziecko 9-11 lat z pit-bullem xD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-01-22 17:53:00

hah albo dziecko 9-11 lat z pit-bullem xD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-01-20 18:47:00

Ja osobiście sprzątam za sobą i bardzo lubię sprzątać. xD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz