Facet-niania - dobry pomysł?

26 Stycznia 2015

Mężczyzna opiekunem do dziecka? Dla wielu osób to nie do pomyślenia. A szkoda, bo męskich niań jest coraz więcej. I radzą sobie nie gorzej od kobiet.

facet niania

Nie wiadomo dokładnie, ilu ich jest, choć z raportu opracowanego przez portal Niania.pl wynika, że wśród wszystkich niań panowie stanowią zaledwie 1,3 proc. Miażdżąca większość opiekunek do dziecka to kobiety. Młode, starsze, z rekomendacji albo ogłoszenia, niedoświadczone albo wykwalifikowane. Ale jednak kobiety. W tym gąszczu można jednak wyłowić mężczyzn, którzy chętnie zaopiekują się maluchem.

Każdy może

Żeby zostać nianią, nie potrzeba wiele. Z informacji udostępnionych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wynika, że opiekę nad dzieckiem może sprawować każda osoba fizyczna powyżej 18. roku życia. „Kwestia zatrudnienia niani jest indywidualną decyzją każdego rodzica, komu chce on powierzyć sprawowanie opieki nad własnym dzieckiem. Należy nadmienić, że także pokrewieństwo nie jest tu czynnikiem dyskwalifikującym” – czytamy na stronie resortu.

Niania sprawuje indywidualną opiekę nad dziećmi od 20 tygodnia życia do trzeciego roku życia (wyjątkowo do lat czterech) – w miejscu zamieszkania dziecka albo w miejscu zamieszkania niani. Nie są wymagane żadne konkretne kwalifikacje – opiekunka lub opiekun muszą jedynie poddać się obowiązkowym badaniom sanitarno-epidemiologicznym (zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi).

Większość osób rozważających zatrudnienie niani decyduje się na kobietę. Ale również mężczyźni podejmują się takiego zadania. Do obowiązków niani należy opieka nad dzieckiem, zapewnienie mu bezpieczeństwa, pielęgnacja, karmienie. To czynności, które od stuleci przypisane są kobietom. Jeszcze do niedawna – w świecie mocno zmaskulinizowanym – mężczyzna postanawiający zostać opiekunem do dziecka uważany byłby za dziwaka. Ale zaczęło się to zmieniać.

Wzorowy opiekun

W jednym z odcinków „Przyjaciół” Rachel i Ross postanowili zatrudnić nianię. Przyjęli Sandy’ego – mężczyznę (w tej roli Freddie Prinze Jr.), który okazał się wrażliwszy od wielu kobiet. „Zdaję sobie sprawę z tego, jak trudne to dla was będzie, żeby zostawić dziecko z inną osobą. To jakby zostawić cząstkę swojego serca” – to jedno z jego przemyśleń.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (13)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Studentka
(Ocena: 5)
2016-02-23 12:23:26

re: Facet-niania - dobry pomysł?

Witam jestem studentką ostatniego roku studiów magisterskich i pisze prace magisterska. W zwiazku z tym poszukuje mężczyzn opiekujacych sie małymi dziećmi, którzy będą chętni udzielić mi wywiadu. Podaje swój e- mail moniczka47@onet.eu Bardzo proszę o pomoc ponieważ mało jest takich mężczyzn

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
typiaraaw
(Ocena: 5)
2015-01-26 13:52:06

re: Facet-niania - dobry pomysł?

Ja mam faceta niańke do moich dzieci i jest to najlepszy wybór jakiego mogliśmy z męzem dokonać. Mam dwóch chłopców w wieku 3 i 5 lat i młodego chłopaka - studenta który zajmuje sie moimi dziećmi od czasu do czasu. Moi synowie wprost go uwielbiają. Nie ma mowy o żadnym pedofilu bo gdyby coś bylo nie tak to chyba moje dzieci nie chciałby z nim zostawać a oni zawsze sie pytają kiedy przyjdzie Bartek. Zawsze mają co robić i sie z nim nie nudza. troche ucza sie angielskiego razem albo ćwiczą karate (tak dla zabawy) albo trening bokserski a poza tym grają w piłke - czego raczej z niania by nie robili. Ten nianiek ma 5 razy wiecej energii niż niejedna mloda niania i tez uwielbia po prostu sie bawic z moimi dziecmi. Jak trzeba to robi jedzenie i posprzata po zabawie. Dziewczyny - jak macie synów to męska niania jest najlepszym wyborem. W sumie to chyba ważne żeby dzieci wychowywały sie w męskim towarzystwie. mam wrażenie, że świetnie się rozwijają.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-01-26 14:27:11

Gratuluje udanego wyboru :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-01-26 04:22:24

re: Facet-niania - dobry pomysł?

Zalezy od czlowieka. Sa beznadziejne opiekunki i sa beznadziejni opiekunowie. No i na odwrot...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2015-01-26 02:26:26

re: Facet-niania - dobry pomysł?

kurde no nie zostawilabym dzieciaka pod opieka obcego faceta. nie i juz. sama jako dziecko mialam pare nianiek, w tym 2 meskie, i to byl niewypal. juz jako dziecko widzialam ze byli nieodpowiedzialni i mieli wyje. ale przy mojej matce sprawiali wrazenie bardzo ogarnietych

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz