Obiad bogaty w kwas foliowy, dla kobiet w ciąży

20 Lutego 2009

Kwasu foliowego nie może zabraknąć w jadłospisie przyszłej mamy. Warto przyjmować jego suplementy oraz wzbogacać swoją dietę już przed planowaną ciążą. Mamy dla was fantastyczne przepisy na krem z brokułów oraz sałatkę z awokado, które uzupełnią braki kwasu w organizmie.

Obiad bogaty w kwas foliowy, dla kobiet w ciąży

Kwas foliowy (folacyna, witamina B6) ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju dziecka. Zapobiega pojawianiu się wad rozwojowych cewy nerwowej. Stosowne suplementy powinno się przyjmować już na trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę oraz przynajmniej przez pierwszych 12 tygodni jej trwania. Folacyny nie powinno zabraknąć w diecie przyszłej mamy, dlatego staraj się jak najczęściej wykorzystywać w kuchni szpinak, kapustę, brokuły, szparagi, brukselkę, awokado, banany, żółtka jaj, fasolę, pomidory i orzechy. Przygotowaliśmy przepis na wyśmienity obiad, który dostarczy tobie i twojemu dziecku niezbędnej witaminy B6.

Warto wiedzieć:

  • Brązowy ryż, kiełki pszenicy, pestki dyni, chude mięso drobiowe, ryby, mleko, ziemniaki, papryka i jabłka wspomagają wchłanianie się kwasu foliowego;
  • Kwas foliowy jest wrażliwy na działanie wysokiej temperatury i światła, dlatego bogate w niego produkty przechowuj w ciemnych pomieszczeniach, a warzywa gotuj na parze lub duś jak najkrócej.

Pierwsze danie: Krem z brokułów

Składniki: Duży brokuł, 3 szklanki wywaru warzywnego, żółtko, pół szklanki mleka, łyżka pestek dyni, sól.

Przygotowanie: Umyty brokuł podziel na różyczki i włóż do zagotowanego wywaru warzywnego. Gotuj do miękkości i wraz z wywarem zmiksuj na gładką masę. Mleko roztrzep z żółtkiem, wymieszaj z kilkoma łyżkami kremu, a następnie połącz z resztą zupy. Posól odrobinę, a przed podaniem posyp uprażonymi na suchej patelni pestkami dyni.

Drugie danie: Sałatka z awokado

Składniki: awokado, papryka, gotowana pierś indyka, łodyga selera naciowego, pół melona, łyżka płatków migdałowych, 3 łyżki oliwy, łyżka soku z cytryny, łyżka miodu, sól i pieprz.

Przygotowanie: Awokado obierz, przekrój i usuń pestkę. Pokrój na plasterki. Podobnie postąp z melonem i papryką. Mięso pokrój w kostkę, seler na cienkie plasterki. Z miodu, soku z cytryny, oliwy i przypraw przygotuj sos. Polej nim składniki i wymieszaj, a całośc posyp płatkami migdałowymi.

Deser: Pieczone banany (dla dwóch osób)

Składniki: 2 banany, 50 g serka ricotta, 20 g cukru waniliowego, limonka, woda.

Przygotowanie: Umyj dokładnie banany i odetnij ich końcówki. Skórkę natnij wzdłuż, ale nie zdzieraj jej! Piecz w temperaturze 200 stopni przez kwadrans. W międzyczasie, z limonki otrzyj skórkę i ugotuj w niewielkiej ilości wody z cukrem. Wymieszaj z serkiem i resztą cukru waniliowego, tak aby powstała jednolita masa. Wypełnij nią upieczone banany (żeby zwiększyć dziurki w bananie, poszerz nacięcie, które zrobiłaś przed pieczeniem). Podawaj gorące.

Krystyna Podolska

Strony

Komentarze (23)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Przyszła mama
(Ocena: 5)
2016-06-24 11:28:38

re: Obiad bogaty w kwas foliowy, dla kobiet w ciąży

Do sałatek rewelacyjny jest olej z pestek dyni z oleofarmu żaden mi tak nie smakuje jak z tej firmy :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
kulia
(Ocena: 4)
2015-04-30 19:53:21

re: Obiad bogaty w kwas foliowy, dla kobiet w ciąży

W ciąży na początku kwas foliowy a później witaminy , w sumie multiwitaminy, a ja urodziłam to za moment Vita K

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
tenten
(Ocena: 5)
2015-04-30 19:30:31

re: Obiad bogaty w kwas foliowy, dla kobiet w ciąży

Kwas foliowy w ciąży jest bardzo ważny, brałam, później inne suplementy to ważne dla rozwoju dziecka , ja urodziłam to Vita DK witaminy potrzebne do prawidłowego rozwoju dziecka.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Magdalenka
(Ocena: 5)
2013-04-03 23:27:10

...

Ja stosuje suplemnt diety w czasie, ciąży, niestety w moim przypadku sama dieta nie wystarczyła ciagle miałam jakies nie dobory grr:/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2013-04-04 13:03:25

ale jesteś uczuleniowcem? weganką, wegetarianką czy masz tak sama z siebie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Alina
(Ocena: 5)
2013-03-09 17:39:18

re: Obiad bogaty w kwas foliowy, dla kobiet w ciąży

Mnie po brokułach jakoś strasznie mdli i po marchewce to samo. z chęcią jadłabym tylko czekoladę, ale ona tyle witaminek nie ma ;(

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anita
(Ocena: 5)
2013-03-13 22:50:55

od biedy możesz brać tabletki z witaminami, ale nie przesadzaj. Warzywa są zdrowe i potrzebne. Jak nie możesz gotowanych, to może na surowo?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Alina
(Ocena: 5)
2013-03-23 13:24:46

Jakoś mnie odrzuca, czasem zjem jakieś jabłko czy mandarynki. Ale ciężko mi się przełamać. Czy same witaminki z kapsułek wystarczą?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anita
(Ocena: 5)
2013-03-28 16:05:30

Lepiej nie korzystać z tego rozwiązania. Suplementy diety na pewno bardzo ułatwią sprawę, ale nie jest to wyjście. Spróbuj może z Ladee Vit ona ma dodatkowo Omega 3. Ale postaraj się też jeść warzywa.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2013-03-30 21:46:27

czekolada nie posiada kwasu foliowego niestety ;) ale kapusta, brukselka, sałata, szpinak, pomarańcze, truskawki, morele, brzoskwinie, śliwki, banany, jabłka, otręby pszenne, chleb razowy, wątróbka, fasola, zielony groszek, soja, natka pietruszki, szparagi, kalafior, bób, jaja (żółtko), kiełki zbóż, śledź, morszczuk, mintaj, nabiał. to tak;) tylko że ciężko go przyswoić

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-08-07 15:26:24

Brokuły są dobre, ja też je lubię, ale kwas foliowy ginie niestety podczas gotowania i aby być spokojną o swoje dziecko to i tak łykam dodatkowo folik.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-03-14 18:25:00

zimą kupuję mrożone brokuly rzucam na patelnie, 1cm wody, ziarenka smaku (ostatnio ząbek czosnku, chociaż go uwielbiam, tu wolę bez), chlapie oliwą i duszę , na koniec posypuję tartą bułką. jestem w 5 miesiącu ciąży i tak się tym ostatnio zajadam, mniam.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2013-03-09 17:40:12

ziarenka smaku? widzę, że od małego przyzwyczajasz dziecko do "zdrowej" kuchni

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-02-28 00:13:00

sałatka i banany PYCHA, krem z brokóuów bleeeeeeee :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-02-20 21:16:00

sama ohyda ;/;/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2009-02-20 15:51:00

przecież łączysz to żółtko z gorącym wywarem...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz