CO POWINNA JEŚĆ PRZYSZŁA MAMA?

25 Maja 2011

W jaki sposób ułożyć jadłospis, by był on zdrowy zarówno dla kobiety spodziewającej się dziecka, jak i jej pociechy?

ciąża

Ciąża to wyjątkowo ważny okres w życiu każdej kobiety. Zmienia się wówczas zarówno ciało przyszłej mamy, jak i jej samopoczucie. Kluczową rolę w czasie tych 9 miesięcy odgrywa dieta – posiłki i napoje spożywane w trakcie ciąży mają znaczący wpływ na rozwój dziecka. W jaki sposób ułożyć jadłospis, by był on zdrowy zarówno dla kobiety spodziewającej się dziecka, jak i jej pociechy?

W ciąży ciało kobiety ulega diametralnym zmianom. Wiele pań martwi się o utratę sylwetki i powrót do dawnej wagi po urodzeniu dziecka. Dobrą formę i nastrój przyszłej mamie zapewni odpowiednia dieta – zapewne nie każdy z nas wie, że zapotrzebowanie energetyczne w I trymestrze jest identyczne jak w okresie przed zajściem w ciążę, a w trymestrze II i III zwiększa się ono jedynie o 300 kcal. W trakcie tych wyjątkowych 9 miesięcy nie powinno się przytyć więcej niż 10–15 kilogramów. Jak mówi ekspert doradztwa żywieniowego SetPoint, Ewa Wall: „Przede wszystkim jedz dla dwojga, a nie za dwoje!”. Niestety wiele kobiet zapomina o tej zasadzie i przestaje kontrolować swoją wagę, co skutkuje nadwagą i trudnościami ze zrzuceniem zbędnych kilogramów po ciąży.

Przyszłe mamy powinny przestrzegać kilku zasad. Aby zadbać o zdrowie malucha, trzeba pamiętać, by kupować jedynie produkty świeże i dobrej jakości, pochodzące z wiarygodnego źródła. Zaleca się spożywanie 5–6 urozmaiconych posiłków dziennie.

W ciąży należy jeść produkty zawierające węglowodany złożone, jak np. kasze czy pieczywo razowe. Dostarczają one cennych składników mineralnych i witamin z grupy B. Zalecane jest także spożywanie chudego mleka i produktów mlecznych – to źródło cennego wapnia. 4–5 razy w tygodniu powinno się sięgać po chude mięso (np. drobiowe), które dostarczy organizmowi żelaza. Niezbędne kwasy omega-3 znajdziemy w rybach o małej zawartości związków rtęci, np. w makreli czy łososiu. Nie należy także zapominać o codziennej dawce warzyw i owoców, szczególnie tych, które mają witaminę C, foliany i β-karoten. Są to m.in. pomidory, papryka czy maliny.

Dobrą receptą na głód dopadający nas między posiłkami są bakalie. Odrobina rodzynek, orzechów czy migdałów to zdrowsza i na pewno bardziej sycąca przekąska niż batoniki czy chipsy, które dostarczają organizmowi jedynie pustych kalorii.

Strony

Komentarze (14)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

bzdury
(Ocena: 5)
2014-03-10 12:49:25

re: CO POWINNA JEŚĆ PRZYSZŁA MAMA?

"Zalecane jest także spożywanie chudego mleka i produktów mlecznych – to źródło cennego wapnia" należało by się zapoznać ile procent wapnia może sie wchłaniać z chudego nabiału poniżej 1,5% - piszecie bzdury

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-12-10 04:30:19

jadlam podczas ciazy 5 razy w tygodniu ryby wogole nie jadlam przez cala ciaze slodyczy i miesa.Za to pomarancze i kwasne jablka oraz placki ziemniaczane to przez 9 miesiecy bylo moim munu.Nie jestem wegetarianka tak poprostu bylo u mnie.kapuste tez jadlam i nigdy maluch nie mial kolek i zaparc ani tez nie bylo placzu na zbkowanie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-12-10 04:26:11

moje malenstwo przez pierwsze 2 miesiace budzilo sie tylko o 4 rano na karmienie od 2 miesiaca przesypialismy cala noc.Jadlam kapuste i kukurydze i groch w czasie ciazy i podczas laktacji a takze po urodzeniu na pierwszy obiad dostalam suruwke z kapusty pekinskiej i kukurydzy i nic mojemu dziecku nie bylo.jest to stary przekaz mojej babci i dziecko trzeba przezwyczaic od malenkiego do zwyczajow zywieniowych

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-26 19:39:31

tak naprawde dziecko kształci sie w pierwszym miesiacu ciazy wiec kwas foliowy powinno sie przyjmowac cały czas jeśłi sie nieprzyjmuje antykoncepcji;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-27 12:58:53

a kto w czasie ciąży przyjmuje antykoncepcje? :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-28 16:44:15

mowie że cały czas przed ciążą napewno na 3 miesiące przed planowaną

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 16:17:23

pierdo.lenie w afryce nic prawie nie jedza i dzieci jakos rodza -.-

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 16:21:42

w Afryce dzieci rodza bo raz tam nie ma przestrzeganego prawa i dochodzi czesto do gwałtów a dwa podziekować księżom i misjonarzom którzy jada tam głosić że prezerwatywa to grzech i efekt jest taki że sie rodza z hivem lub umieraja z głodu

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 16:29:08

co ma HIV co jedzenia?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 11:49:52

ja jadlam wszystko z wyjatkiem slodyczy, napojow gazowanych, wogole nie jem od 7 lat chleba i ziemniakow, poza tym w ciazy zaczelam jesc 3 razy wiecej warzyw niz przed ciaza i tak mi zostalo do dzis (6 miesiecy po ciazy), nie lykalam zandych kwasow foliowych bo po nich mialam bigunki:/ ale nigdy nie ograniczlam produktow typu groch, brokuly, warzywa kapusciane i dziecko karmione piersia nigdy nie mialo kolek, to samo z potrawami chinskim i innymi, wlacznie z sushi czy potrawami pikantnymi. Jedyn co ogrniczylam to byla kawa do jednej maksymalnie dwoch slanych dziennie. Przytylam 14kg chyba dlatego, ze ogolnie malo wazylam i zeszlo mi wszystko okolo 3tyg po ciazy. Powodzenia

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 16:19:56

co ty za bzury wypisujesz kapuste itp się powinno ograniczać w ciąży a nie jeść ile się chce po tym dziecko ma kolki ale widocznie jesteś wredna jedzą której dzieciak ma kolki i wyje po nocy i specjalnie tak napisałaś by ine matki miały tak samo jak ty ta dorzuć pikatne potrawy w ciąży kretynko i już ci każda uwierzy że twoje dziecko nie ma kolek.... a musisz być głupia skoro nie jadłaś chleba i ziemniaków weglowodany( skrobia) to podstawa żywienia dziecko żywiona na samych warzywach, pikatnych potrawach i 2 kawach dziennie rzeczywiście nie ma żadnych dolegliwości

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 09:42:58

tak to prawda w ciąży trzeba szczegolnie dbać o swoją dietę i w ogole zdrowy tryb życia, ja gdy tylko dowiedziałam się, ze bede miala maleństwo rzuciłam fajki

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 08:58:46

wiele z tych informacji są niewiarygodne- nieprawdzie

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-05-25 08:51:31

Jeśli chcesz stać się niezależna finansowo, lubisz dobre kosmetyki to napisz a przedstawię Ci moją ofertę, warto spróbować-gwarantuję że nie możesz nic stracić a jedynie zyskać :) mycha008@gmail.com

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz