CIĄŻA BEZ TAJEMNIC: Jak zachować ładną sylwetkę przez 9 miesięcy?

31 Marca 2010

Dbałość o sprawność i kondycję w okresie ciąży pomoże nam znieść trudny okres, a dodatkowo szybciej powrócić do dawnej formy!

ćwiczenia w ciąży

Ciąża to jeden z najpiękniejszych okresów w życiu kobiety, wiąże się on jednak z gwałtownymi zmianami w naszym organizmie. Aby ból kręgosłupa, żylaki, opuchnięte nogi czy rozstępy nie zakłóciły nam radosnego oczekiwania na dziecko, warto jest zadbać o prawidłową formę w czasie ciąży. Anna Wadowska, fizjoterapeutka z Centrum Rehabilitacji Taurus radzi, co zrobić, by zmniejszyć nieprzyjemne dolegliwości, ułatwić poród, a przy tym szybko wrócić do dawnej sylwetki.

Magiczne dziewięć miesięcy, kiedy młoda mama oczekuje narodzin dziecka, to również  okres intensywnych przygotowań przed narodzinami dzidziusia, w którym z wielką dokładnością urządzamy dziecięcy pokój, gromadzimy malutkie ubranka, kupujemy butelki i smoczki. Nie możemy jednak zapomnieć, że nasz organizm równie intensywnie pracuje i zmienia się wraz z rozwojem malucha. Gwałtowne zmiany hormonalne zachodzące w organizmie kobiety sprawiają, że przyszłe mamy odczuwają niekiedy dokuczliwe efekty ciąży.  

- Ruch w okresie ciąży jest bardzo istotny, łagodzi niemiłe dolegliwości, zmniejsza napięcie i stres, a także przygotowuje kobiece ciało do porodu. Niestety, wiele kobiet  z obawy o dobro dziecka rezygnuje z jakiejkolwiek formy wysiłku. Należy jednak pamiętać, że odpowiednio dobrane, łagodne ćwiczenia poprawią samopoczucie młodej mamy, a przy tym pozytywnie  wpłyną na prawidłowy rozwój dziecka- tłumaczy Anna Wadowska, fizjoterapeutka Centrum Rehabilitacji Taurus.  

Aktywna w ciąży 

Kobieta w ciąży potrzebuje ruchu i ćwiczeń. Jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań, nie należy rezygnować z gimnastyki i aktywnej formy spędzania czasu. Po zakończeniu pierwszego trymestru, kiedy minie największe ryzyko poronienia,  śmiało można zabrać się do pracy nad własną formą. 

- W okresie ciąży zrezygnować należy z ćwiczeń wysiłkowych, narażających nas na wszelkiego rodzaju kontuzje czy urazy. Wskazane jest  również zredukowanie  niepotrzebnych wstrząsów, dlatego też klasyczny rower dobrze jest zamienić na rowerek stacjonarny, który nie tylko wyeliminuje wibracje, ale zabezpieczy nas przed niepotrzebnym upadkiem. Centrum Taurus swoim pacjentkom umożliwia skorzystanie z takiej formy ruchu pod okiem doświadczonego personelu  - podkreśla Anna Wadowska z Centrum Taurus.

Ćwiczenia w okresie ciąży charakteryzują się łagodniejszą dynamiką i mają na celu wzmocnienie mięśni, rozciągnięcie więzadeł oraz  poprawę krążenia. - Idealnym zestawem dla przyszłej mamy jest pilates, joga i różnego rodzaju ćwiczenia oddechowe czy rozciągające. Pomogą one przygotować kobiece ciało na wysiłek związany z porodem, a także złagodzą ból w trakcie jego trwania. Ważne jest, by mięśnie dna miednicy były odpowiednio rozciągnięte, wtedy poród przebiegnie w znacznie łatwiejszy sposób – dodaje fizjoterapeutka. 

Szczęśliwa mama i zdrowy maluszek 

Odpowiednia forma aktywności fizycznej pozytywnie wpływa zarówno na kobietę, jak i na rozwijającego się w jej brzuchu maluszka. Ruch pobudzając krążenie krwi nie tylko eliminuje opuchliznę nóg oraz ryzyko powstania żylaków, ale zwiększa również dotlenienie dziecka, co znacznie wpływa na  jego prawidłowy rozwój.  

- dziecko odczuwa wszystkie emocje matki. Podczas wykonywania ćwiczeń w organizmie kobiety wydziela się serotonina, czyli hormon szczęścia, poprawia to znacznie samopoczucie i likwiduje stres, a przecież rozluźniona mama to również spokojny maluch – tłumaczy Anna Wadowska.  Wysiłek fizyczny sprawia również, że dużo łatwiej jest się kobiecie zrelaksować, cieszyć chwilą odpoczynku, a w efekcie i zasnąć, co odgrywa ogromną rolę we właściwym przebiegu ciąży.  

Idealne sylwetka  po ciąży 

Dbałość o sprawność i kondycję w okresie ciąży pomoże nam znieść trudny okres, a dodatkowo szybciej powrócić do dawnej formy. Wyćwiczenie mięśni dna miednicy jest szczególnie przydatne podczas porodu, jednak często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo istotne jest to również   w naszym późniejszym życiu.  

- Ćwiczenie mięśni Kegla sprawia, że macica po porodzie znacznie szybciej się obkurcza i regeneruje. Zapobiega to również wypadaniu narządów rodnych czy nietrzymaniu moczu w starszym wieku – wylicza Anna Wadowska. Podczas ciąży przybieramy na wadze, a skóra ulega maksymalnemu rozciągnięciu, efektem tego są zbędne kilogramy i nieestetyczne rozstępy.

Kobietom po porodzie w celu zmniejszenia widoczności rozstępów na brzuchu czy biodrach polecamy krioterapię, czyli leczenie zimnem. Dobrym rozwiązaniem jest również laseroterpia, przy pomocy której nie tylko zmniejszmy rozstępy, ale i spłycimy blizny powstałe po cesarskim cięciu. Dla młodych mam, pragnących szybko powrócić do dawnej sylwetki, polecałabym również terapię energotonową Hi ToP – rewitalizuje ona organizm, podnosi jego odporność, a także działa jak bezinwazyjna  lipoliza. Wprowadzana energia rozbija komórki tłuszczowe wygładzając skórę, likwidując celullit, a nawet spalając tkankę tłuszczową- radzi.  

Ciąża to dziewięć miesięcy, w czasie których ciało kobiety przystosowuje się do pełnienia roli matki. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomogą znieść trudny okres, przygotować nasz organizm do zachodzących w nim zmian, a także szybko powrócić po porodzie do dawnej formy i sylwetki, dzięki temu niedoskonałości naszego ciała nie zakłócą radosnych chwil z dzieckiem.  

Materiały prasowe

Zobacz także inne artykuły z cyklu dla przyszłych mam:

Ciąża bez tajemnic: Wielkomiejska moda na cesarki

Ciąża bez tajemnic: Jak się kochać w stanie błogosławionym?

Strony

Komentarze (15)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2017-06-02 15:20:40

Też robiłam Vela Shape 3 u dr Krajewskiego w Radomiu. Super skuteczny zabieg!

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2017-03-10 13:18:16

Nie rozumiem kobiet, które chcą jak najmniej przytyć w ciąży, katują się ćwiczeniami do ostatniego miesiąca. Dla mnie ważniejszy jest okres po ciąży, kiedy mamy pole do popisu. Ograniczone dieta, ćwiczenia i zabiegi wtedy mają większy sens. Sama korzystam teraz chętnie z zabiegów wyszczuplających, które pomagają mi walczyć z wiszącą skórą. Np. taki zabieg VelaShape 3, dużo lepszy efekt jest po nim niż po VelaShape 2. A od roku moją ulubioną kliniką jest gabinet dr Krajewskiego.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2012-01-19 17:44:25

Raczej trudno zachować dobrą sylwetkę, jak masz coraz większy bęben...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2011-12-15 14:39:45

ja tam cwicze co drugi,trzeci dzien prawie tak jak wczesniej(wczesniej siłownia regularnie teraz raczej w domku)nigdy z cwiczen nie zrezygnuje i czuje sie super:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 23:38:44

Super:) Kobieta w ciąży powinna się ruszać tak samo jak zdrowo odżywiać, wzmacniać odporność itd? a tak apropo tego ostatniego to według was suplementy dla ciężarnych tj. Prenalen to też samo zdrowie?

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 22:22:16

Polecam bardzo fajny darmowy konkurs coś w stylu lotto :)Bardzo atrakcyjne nagrody typu bizuteria, kosmetyki, telefony, ipody, laptopy, ciuchy, bony, zabawki, konsole i inne! 123konkurs.pl/pl/partnersprogram/50737.html

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 13:46:42

zajebiste....temat jak zachować sylwetkę przez 9 miesięcy a na końcu tematu piszą już o laserach i terapiach antycelulitowych.....:/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 12:31:07

Kazda ciaza przebiega inaczej. Jesli kobieta sie odpowiednio odzywia, a przed ciaza sie ruszała, świeze powietrze itd, to w 2 trymestrze tryska energią, bo wtedy najczesciej mijają dolegliwosci z 1 tr.. Ja niedawno weszłam w 3 trymestr i nie jest źle;) człowiek lepiej sie czuje jak jest porozciągany i nałykany swiezego powietrza, a maluszek spokojny:)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 12:14:41

Komu sie chce w ciązy cwiczyc...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 13:01:50

ja cwiczyłam i jestem bardzo chuda po ciąży przed ciążą miałam rozmiar xs a teraz również mam ten sam rozmiarek

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 15:55:19

Tej, która chce dobrze wyglądać i dobrze się czuć w ciąży i po ciąży.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 16:31:24

jak bedziesz w ciazy to zobaczysz czy bedzie ci sie chcialo mondralo smarkata...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 16:47:16

Byłam. Chciało mi się. Dlaczego zakładasz, że skoro tobie si nie chciało to innym też. Ogarnij się.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 17:17:10

Ja bedac w ciazy 3 lata temu chodziłam na basen i na joge. Chciałam dobrze wyglądac, lepiej sie czułam dzieki temu. Na jogę oprócz mnie chodziło jeszcze kilka dziewczyn z brzuszkiem.Nie wiem co cię tak w tym dziwi i dlaczego ma się nie chciec dbac o siebie w tym ważnym okresie.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2010-03-31 17:45:53

Dokładnie. Ja miałam tyle szczęścia, że byłam w ciąży w tym samym czasie co moja przyjaciółka. Po pracy był albo długi spacer, albo basen. W weekendy czasem się po prostu gimnastykowałyśmy. Wszystko za najniższą cenę - basen - 4 zł wstęp jednorazowy, spacery i gimnastyka darmowo. :) Polecam

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz